JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Wednesday, September 29, 2010

PETUA-PETUA MASAKAN 2

Petua-petua masakan orang dulu2 semakin dilupakan kerana kemajuan teknologi masakini sehinggakan untuk memasak nasi goreng pun kena beli perencah nasi goreng sedangkan resepi bahan asas untuk membuat nasi goreng cukup mudah…tetapi harga perencah nasi goreng tidak kurang hebatnya, 95sen sepeket! Mesti semua tak nak bersusah2 nak tumis tu tumis ni kan. Kali ini, saya sambung lagi petua-petua masakan yang pernah saya praktikan dan baca melalui majalah2 masakan antaranya:
Karipap Rangup Dan Enak
Untuk mengelak karipap daripada liat dan keras, sebelum mengadun marjerin bersama tepung gandum, panaskan marjerin bersama ½ cawan minyak dan biarkan mendidih dan kemudian tuang minyak kedalam adunan tepung gandum tadi.
Bau Wangi Dalam Peti Sejuk
Letak sebungkus serbuk kopi dalam bekas plastic dan simpan dalam peti ais.
Pisang Goreng Lebih Garing
Masa mula2 saya buat goreng pisang, selalu aje tak garing dan sentiasa lembik. Tapi untuk menjadikan pisang goreng anda garing, campurkan adunan tepung gandum anda dengan sedikit tepung kastard.
Mengupas Bawang Putih Cara Mudah
Sebelum anda nak masak, ambil beberapa ulas bawang putih yang hendak anda gunakan dan gorengkan ia dalam kuali tanpa minyak. Lepas tu amat senang untuk anda kopek bawang putih tersebut
Menghilangkan Karat Pada Cerek / Bekas Masak
Setiapkali anda membasuh, bilaskan bekas tersebut dengan campuran cuka dan garam. Kemudian jemurkan sehingga kering.
Hilangkan Kerak Degil Pada Periuk
Bukan aje daki pada baju je yang degil, kerak pun ada jugak yang degil. Untuk menghilangkannya adalah dengan merebus kulit kentang kedalam periuk yang berkerak tadi dan biar selama beberapa minit sehingga mengelegak. InsyaAllah, kerak itu akan tanggal dengan sendirinya.
Selamat mencuba.... :-)

2 comments:

  1. Owhhhh begitu, nanti pulang rumah, saya terus cuba, ekekekeke, thanks sebab sudi share ya, tak sabar cuba ni! wink wink!

    ReplyDelete
  2. Cubalah mana2 yang Azura rasa berkaitan. No problem, sharing is caring. Blink blink!

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails