Friday, September 17, 2010

ASAM PEDAS DI TANJUNG EMAS, MUAR

Asam pedas ikan merah, ikan mayong dan telur ikan

Satu lagi masakan yang menjadi kegemaran saya di Muar adalah asam pedas. Di Muar, kalau ada lauk asam pedas saja sudah memadai untuk dimakan dengan nasi. Lauknya pulak terdiri daripada beberapa jenis ikan seperti ikan merah, ikan mayong, ikan pari dan ada jugak ikan kembong. Tempat yang paling kerap saya singgah untuk makan asam pedas selain bentayan adalah di gerai No 10 Hj Othman bin Koming yang terletak di Tanjung Emas. Asam pedas dia memang cukup sedap sehingga setiap kali balik KL, saya akan bungkus asam pedasnya. Sebelum saya bertolak ke KL hari ini, saya sempat singgah ke gerai Hj Othman ini dan order asam pedas ikan merah dan ikan mayong serta asam pedas telur ikan, di tambah dengan sayur campur dan telur masin….perghhh memang menjilat jari. Pendekata, sepanjang gerai sebelah menyebelah dengan gerai Hj Othman, semuanya menjual lauk asam pedas, jadi tak payah risau jika ada lauk asam pedas yang dah habis sebab anda boleh pergi mana-mana gerai disitu. Pada entry yang lepas, saya ada juga memberikan anda semua resepi asam pedas ala santai dan anda boleh mencubanya. Memang berbaloi jika anda memasak asam pedas Muar. Harga asam pedas di Muar pulak bukan begitu murah, jumlah semua yang saya order termasuk saya bungkus 1 lauk ikan mayong berjumlah RM30 termasuk dengan 2 air lai chee kang dan 2 air suam. Jadi jika anda ada tersinggah ke Muar, cubalah asam pedas Muar yang terletak di tanjung emas, bersebelahan masjid jamek/besar Muar.
Gerai Makan Asam pedas di Tanjung Emas, Muar


No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails