JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Monday, October 11, 2010

OPEN HOUSE HARI2 TERAKHIR

Antara hidangannya
Banyak pulak jemputan open house hari-hari terakhir bulan syawal dan awal bulan zulkaedah ni terutama hari jumaat dan sabtu, walaubagaimana pun tak semua tempat saya dapat pergi memandangkan kepada lokasinya. Salah satu tempat yang saya pergi beraya adalah di bukit jelutong pada hari Sabtu lepas. Kira open house to saudara mara  yang dibuat setiap tahun bagi merapat dan menemukan saudara mara yang jauh-jauh dan dekat, yang kenal dan tak kenal, yang dulu kurus dah gemuk, yang dulu gemuk bertambah gemuk... Macam-macam ragam dan perangai bila dah lama tak jumpa. Makanannya pun boleh tahan sedap. Ada laksa Johor ( yang ini tiap-tiap tahun ada), nasi dagang, nasi impit dengan kuah lodeh serta sambal kacang, kuih muih dan pelbagai lagi lauk pauk yang ada.
Saudara mara bukak cerita lama

Bila cakap pasal open house dan gathering saudara mara ni, saya rasa zaman sekarang ni dah ramai di antara kita yang kadang kala tidak mengenali saudara mara masing-masing walaupun rapat kerana masalah komunikasi dan arus perubahan zaman. Waktu dulu bila ada saja balik kampung, datuk nenek kita akan membawa ibubapa dan cucu2 mereka kerumah saudara mara dan memperkenalkan anak serta cucu masing-masing, jadi generasi seterus nya pulak bila balik kampung akan jugak membuat cara yang sama menyebabkan ikatan persaudaraan itu nampaklah kekuatannya, tapi sekarang, jika balik kampung halaman, saudara atau sepupu duduk sebelah pun belum tentu kenal! Teringat saya akan iklan Berita Harian satu ketika dulu...tagline dia berbunyi " Zaman Dah Berubah"

1 comment:

  1. ini setuju. memang tak berapa kenal dengan saudara sendiri sekarang nie. mak ayah masih ada okaylah, boleh tanya kalau tak kenal. kalau dah tak ada nanti, tak tahulah.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails