Thursday, March 31, 2011

MENGAPA DAN KENAPA?

Entry pagi ni berdasarkan kepada blogcomment yang sy buat beberapa hari lalu. Beberapa pertanyaan berlegar2 di kepala sy al malklumlah kira sy ni baru berblogging jadi bila melawat dan bw banyak2 blog ni, macam2 rupa, cara dan kreativiti yang sy jumpa…interesting. Okay, antara pertanyaan yang berlegar2 di kepala sy adalah:
1)      Antara blog yang banyak komen dengan blog yang banyak orang chat di shoutmix, mana generate paling tinggi traffic?
2)      Blog yang ramai follower tapi tiada shoutmix dengan blog yang sedikit follower tapi ada shoutmix, mana lebih menguntungkan?
3)      Antara blog yang buat entry seminggu sekali dengan blog yang buat entry 3 kali sehari, mana lebih mendapat perhatian?
Sebenarnya banyak lagi persoalan bermain di kepala sy. Ini bukanlah melibatkan tentang kenapa kita berblogging tetapi lebih kepada sudut komersial kenapa kita berblogging terutamanya dari segi traffic, memperkenalkan blog kita, berkongsi dengan rakan bloggers yang setia sebagai pengomen dan sebagainya… So, apa pendapat anda?

9 comments:

  1. kalau tya saya yg baru pandai2 nak berblog nih...saya mmg tader tujaun lain, nak pikir pasai traffic ke, apa ker..saya berblog hya tujuan nak bercerita ttg kehidupan dan kegemaran saya..tu pon dah ok :)

    ReplyDelete
  2. ikut kata hati. kalau saya, saya tak peduli. blog sebagai medium saya berlaku jujur dengan diri. :)


    tak ada orang baca pun tak apa, saya baca 24/7 haha.

    ReplyDelete
  3. cinta zulaikha - memang betul, sy pun mcm tu jugak..tak pernah terfikirkan soal traffic... kalau terlalu fikirkan sangat, nnt kelam kabut sy nak manage blog sy...

    dayya dayyana - hahahaha..itu di namakan kepuasan diri sendiri. jika kita berpuas hati dengan pencapaian diri sendiri, barulah orang lain jugak akan berpuas hati dengan kita....

    ReplyDelete
  4. aduyh . . PENING . . hihihih . . tapi kan .. say tak kisah dengan semua tuh . sama ada follower ramai ke . . traffic tinggi ke . . ato pon tak popular pon itu menjadi hak kite . . kerana kite berblogging dengan hati . bukan hany untuk populariti sahaja . .

    tpi lagi best kalo kite berblog dengan ikut kehendak diri sendiri . . :)

    ReplyDelete
  5. byk sbnr tujuan org berblog ni ada yg nk fames, ada yg nk kaya, ada yg nak kwn ramai. tp klu kata trafik membantu ke tidak ianya mmg membantu kita dlm berblogging.at least kalau ada org dtg baca blog kita semangat utk menulis tu akan lebih lg.

    ReplyDelete
  6. cik michiko - pening dah ke? saja2 je bagi persoalan2 macam tu...errr boleh terangkan tak berblogging dengan hati tu mcm mana? :-)

    Halen - yesss, setiap orang ada agenda masing2..setuju tu.

    ReplyDelete
  7. hahha k . . maksud saya. . bile kite tulis sesebuah entry . . atopun macamana rupa/gambaran blog kite tu . . semua itu merupakan gambaran siapa diri kita yang sebenar . . hehehe . .

    bermadah pulak dah . hehe . .

    tpi memang betul pon . . bile kite menulis dan berblog dengan hati . . barulah korang semua dapat merasakn dn seronok dengan ape yang kite buat . . mcm sy . . sye suke FOOD . . heehe . . sebab tu semuanya FOOD . . hehehe . . :)

    maaf merapu . .

    ReplyDelete
  8. Saya tertarik dengan soalan "kenapa kita berblogging"...
    itu terpulang pada individu. ada yang blogging dengan niat utk berkongsi cerita. Ada yang semata2 untuk tambah pendapatan...
    blog saya umpama best friend saya. tempat saya luahkan apa2 yg terlintas difikiran. itu niat asal saya. tapi dalam masa yg sama, dari blogging juga lah saya dapat kawan2 baru. :)

    ReplyDelete
  9. kalau tanya kakct...hummm (sedang berfikir).

    menulis ni sudah sebati dalam jiwa dan hati. dari sejak kecil cuma masa dalam perut takde pensil...

    kesimpulannya : sharing is caring is loving.
    menyampaikan (perkara ilmu) banyak cara. kakct rasa berblog salah satu daripadanya.

    hep hep hep jangan mengata dan mengumpat.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails