JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Friday, March 25, 2011

CUCU PERTAMA SAYA

Ahmad Google
Tepat pukul 8.30 malam, akhirnya sy menerima cucu yang pertama. Gembira rasanya tidak terkira. Maklumlah cucu pertama. Cucu lelaki pulak tu. Nama pun masih belum diberikan lagi, terpulanglah kepada ibubapa dia untuk menamakan anaknya tu, janji nama yang ada makna dan erti dalam Islam. Bila cucu sy tu besar, sy taklah kesunyian. Oleh kerana anak2 sy semuanya sudah pun bekerja, maka tinggallah sy dan isteri di rumah. Tiap2 hari sy dok dengar cakap isteri, isteri pulak dokdengar cakap sy. Balik2 cerita yang sama, bila anak2 nak jenguk, bila anak2 nak singgah, bila boleh makan sama2 dengan anak2. Jadi bila ada cucu ni, hilanglah sikit rasa kebosanan sy, tapi terpulang jugak kepada ibubapanya sebab zaman sekarang ni, ibubapa yang bekerja memang sibuk dengan tugas masing2, jadi bayi yang baru berumur 2 bulan terus je di hantar ke pusat jagaan kanak2 atau taska. Nak hantar ke rumah datuk nenek nya takut menyusahkan katanya. Betul jugak bila ada antara mereka ini yang sudah tidak larat untuk menjaga apalagi bagi mereka yang berpenyakit darah tinggi atau kencing manis yang memerlukan rehat yang secukupnya. Walau apa pun, dengan adanya cucu disisi, terubat sedikit kesunyian dan kesepian daripada jerit tawa anak2 yang sudah lama tidak kedengaran.
Itulah dia karangan daripada sy yang bertajuk Jika Saya Mendapat Cucu. Ahakssss….Salam santai

16 comments:

  1. mmg kalau ada cucu, atok n nenek lah yg paling happy.. mcm mak n ayah sy.. (",)

    ReplyDelete
  2. hhahaah . . CERITA best laaa . . hehehe . . :)

    ReplyDelete
  3. cehhh...klu mendapat cucu ajerrrrr ye pon...kuikui

    ReplyDelete
  4. hahaha....
    seronok baca karangan tu...
    tapi betul jugak... akan dtg anak2 semua dah ada famili sendiri, masing2 sibuk, kita sbg ibubapa mesti rasa sunyi.. dgn adanya cucu, terubatlah kesunyian itu... :)

    ReplyDelete
  5. huhu sian kan mak pak ni..mungkin mcmni juga sy suatu hari nanti. Bila anak2 dah besar, dah ada keluarga sendiri..mesti rasa sunyi..

    ReplyDelete
  6. ohhh dah dpt bayangkan nanti cam mane gayanya bile awak dpt cucu nanti hehe

    ReplyDelete
  7. tajuk tu yg x bleh tahan tuu

    hehhe.. ^^

    ReplyDelete
  8. Shi Ma - siapa yang tak suka dapat cucu oiii..nak-nak mereka merupakan penyambung zuriat dan perhubungan keluarga..

    Cik Michiko - Best ehhh? Nnt sy buat lagi cerita macam tu...

    cinta zulaikha - kenalah rehearsal dulu...mana tahu umur panjang bila dapat nanti..:-)

    My Little diary - Rasanya rata2nya macam tulah bila kita tua nanti...rezeki masing2lah.

    vielyns - yuppp..rutin kehidupan memang macam tulah kecuali jika mereka yang tinggal di kampung, biasanya anak2 duduk berdekatan...

    lina - terimakasih...awk pulak, macam mana bila dapat cucu? apakah yang akan awk buat?

    Miss shikio - Macam paperlah, tajuk yang buat gempak..

    Cheknora - tu ketawa atau menangis tu?

    Iza - terimakasih iza...tapi tu semua kalau...

    ReplyDelete
  9. en jss dah jadi atuk??

    tiba2 timbul satu kemusykilan bila baca tajuk entri tadi..

    ReplyDelete
  10. ingat datuk mane yg hebat sgt buat blog neh :P

    ReplyDelete
  11. Scha Ara - Timbul tanda tanya ke? tang mana tu, explain sikit...

    Nufaha - datuk jss. Hebat ke? hahaha..harap2lah kalau panjang umur.

    ReplyDelete
  12. jss kempunan. ahaks

    Miss Dill^^

    ReplyDelete
  13. Miss Dill - hahaha...buat lawak ye..buat lagi, nanti bila Miss Dill dah bercucu..sy datang melawat, nak tgk mana rupanya Miss Dill jadi nenek..emmmm semuga dan kalau panjang umurlah. Amin

    ReplyDelete
  14. seriously saya ingat ini cerita betul... Hehehe...

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails