JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Tuesday, February 8, 2011

ZAMAN SEKOLAH RENDAH

Sekolah Google

Bila singkap kembali zaman persekolahan terutama zaman sekolah rendah, pasti banyak kenangan terindah yang bermain di fikiran sy terutama cerita-cerita kenakalan dan ‘kebijaksanaan’ dalam mencipta sesuatu. Kalau setakat lompat sana,lompat sini, main kejar2, buat bising, kacau orang, baling kertas sana sini, sembunyikan beg kawan, conteng kat papan hitam ( walaupun warna hijau ).. semua tu dah menjadi lumrah suasana persekolahan zaman kanak-kanak. Pasti banyak kenangan yang tak dapat kita lupakan..begitu jugak sy. Salah satu daripadanya adalah:
Masa tu sy darjah satu. Salah satu daripada permainan kegemaran sewaktu rehat adalah main bola baling. Tak ada rules. Tak ada kalah atau menang. Tak ada rehat. Permainan tamat bila loceng waktu rehat tamat berbunyi. Cara mainnya adalah ambil bola dan baling kat orang. Masa tu pakai bola tennis. So bila rehat je, kami pun keluarlah ke padang dengan bola tennis tu, kemudian permulaannya kita baling bola tu setinggi tidak dan siapa dapat dulu, dia boleh baling sesiapa saja yang berdekatan malah boleh mengejarnya sehingga dekat dan balun habis2….emmm adakah sy kata balun habis2. Yessss..no mercy!! Tapi baling kat belakang jelah, kalau bahagian lain kena kad merah. Peliknya tak ada rasa sakitpun bila kena baling..maklumlah, budah darjah satu, kuat manalah balingan diorang kecuali sorang kawan sy yang badan dia ….bila dia dapat bola je, semua lari.
Bila masuk kelas, aje. Mulalah pakaian selekeh, ada yang terkeluar sana sini. Ada yang bertanda kat belakang baju. Rambut kusut masai. Mana tidak berlari kesana kesini….BIla kenang balik, nak je sy main balik permainan tu. Kali ni sy nak baling kat kawan2 sy yang baling kuat2 kat sy….Anda ada kenangan semasa bersekolah rendah dulu?

5 comments:

  1. heheheh kenangan sekola rndah?
    time rehat ske maen kejar2 kat ruang pejalan kaki..
    ta pun main cop2 tiang....heheheh habis semua tiang sekolah saya dah try =)

    ReplyDelete
  2. rindu zaman sek rendah gak..huhuhu~

    ReplyDelete
  3. owhhh... fda ada! fda ada! banyak sangatlah santai! masa darjah satu dulu, kitorang suka main... "a,e,i,o,u... batang kayu!"... lepas cakap camtu, sume yang main kena jadi statue.. yang tgh jadi tukang acah lak kena wat pe2 je sampai statue tu bergerak... tapi takleh guna tangan... yang gerak akan kalah dan jadik...

    e, ada lain2 lagi! main nenek2 si bongkok tiga, main tok2 harimau sekarang pukul berapa... main polis entry... sume laki, fda sorang pompuan... pastu men belon acah... men lompat tikus... kekadang lompat getah..

    kalau aktiviti yang macam tak selekeh sangat, kitorang men batu seremban & cepeh... :)) hiii... sonoknyer! nak jadik kecik baliklah...

    ReplyDelete
  4. best teringat kembali zaman mude2 .. huhu

    ReplyDelete
  5. Lovely Bella - huhu..teringat zaman muda2 dulu? Sekarang dah tua ke? :-)
    Fda - belon acah tu rasanya macam bahasa selatan kot..bahasa baku galah panjang..takut ada orang tak tahu..sy memang suka sangat main belon acah sebab tangan sy panjang...senang nak cuit orang..
    nurkima - rasanya kalau boleh putar masa tentu seronok...
    Daniela - hahaha..ni lagi satu game yang seronok..tapi kena cari tiang yang orang tak lalu lalanglah...kalau tak ganggu je nak main.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails