Custom Search

JomSantaiSekejap Followers

TRANSLATE OF OTHER COUNTRIES

 

Tuesday, October 28, 2014

KATA ORANG JANGAN BERCINTA JIKA...

Ehsan Google
Dah lama juga sy tak buat entry Kata Orang ni... Pernah beberapa kali sy dengar orang berkata, kalau tidak mahu hati disakiti, tidak mahu naluri berduka, tidak mahu perasaan dilukai..janganlah bercinta.. huhu. Camna tu? Tapi ada jugak orang berkata kita akan tahu betapa indahnya hidup ini bila kita tahu apakah nilai cinta sebenar...huhu.. camna pulak tu?
Jatuh cinta bukan hasil pilihan, tapi kerana kesempatan...
Tetap mencintai bukan kerana kesempatan, tapi kerana usaha...
Dan..berpisah bukanlah kerana kesempatan, tapi kerana pilihan...
Kalau kita tahu betapa siksanya jika cinta kita dilukai dan disakiti, sudah pasti dari awal lagi kita tidak akan bercinta..tapi bukan kita yang mengetahui apa yang bakal terjadi walau setinggi mana pun cinta dan kasihsayang kita...
Cinta janganlah seperti Nobita yang sentiasa mudah menyerah,
Cinta janganlah seperti Giant yang sentiasa suka memaksa,
tapi biarlah cinta itu seperti Doraemon yang sentiasa penuh dengan keajaiban........
Biar apa pun... cinta itu tetap ada di hati kita. Kegagalan, kekecewaan dan kesakitan bukanlah apa yang kita pinta dari cinta yang kita cari... manusia selalunya gagal untuk merancang tapi tidak pernah merancang untuk gagal..apa lagi dalam bercinta.... Kata oranglah.

PEKENA SATE MADURA

Sate Madura ..perghhh mmg sedap
Lama jugak sy tak pekena sate.. apalagi kalau sate perut kat Muar yang memang dah jadi tempat persimpangan wajib setiap kali sy pergi balik JB. Pasti akan sy singgah kat Muar nak pekena sarapan sate nya yang sedap hingga menjilat jari...ahaksss...
Nak makan sate kajang dah biasa sangat. Kadang2 tu sedap kadang2 tu dah kureng sedapnya sebab yelah bila dah masak dan bakar secara komersial ni, kualiti dia dah tak macam dulu..walaupun rasanya tetap ada....
So kali ni disebabkan selalu sangat tengok kat tv rancangan "Best In The World" dan "Jalan-Jalan Cari Makan"..maka tergerak lah sy untuk mencuba sate madura yang terletak di Kg Kayu Ara bersebelahan dengan masjid atau surau kat situ..betul2 jalan masuk ke Kg Kayu Ara. Sate ni jangan hairan pulak kalau diorang semua makan dengan nasi. Sesampai kat sana memang orang tengah ramai. Ada yang order bakso dan tak kurang jugak sate madura. So sy orderlah 5 sate daging dan 5 sate ayam... Perghh memang sedap dan ada kelainan sikit rasanya. Dengan kelilingnya macam sedikit suasana kampung walaupun di tengah bandar.....makan pun tak perasan, laju je 10 cucuk tu sy belasah....ahaksss.

Monday, October 27, 2014

KENANGAN BERMAIN HUJAN...

Bila tengok suasana hari hujan ni...teringat kembali kisah2 silam..ahakss. Bukan masa cintan cintun cintin...lagi bawah...bukan masa muda remaja..lagi bawah...yuppp masa zaman budak2..hahaha. Kalau sekarang ni bila musim hujan jarang kita tengok budak2 main hujan. Jarang nampak budak main lecah hujan kat padang... Kalau ada pun dah lama kena teriak balik... Lain benar suasana masa zaman dulu2 apalagi di kampung. Kalau musim hujan aje nampaklah anak Pak Ali ke, anak uncle Ramesh ke..anak Uncle Lim ke..semua join main bola dalam hujan. Peliknya, tak delah pulak dapat demam ke..selsema ke. Sekarang ni..kena tempias hujan pun dah boleh dapat selsema. Dulu2 kalau nak aje musim hujan datang, mulalah macam2 aktiviti di buat.. sempena nak menyambut hujan. Kadang2 tak payah mandi pun tak pe sebab seharian dah mandi hujan...tapi bila balik tu bilaslah sebab dah kotor2 air hujan tu kan.. 
Tapi yelah..tu dulu. Tapi kenangan tu tetap sentiasa bersemadi dalam sanubari setiap kali sy melihat hujan... untuk mak dan arwah ayah, terimakasih kerana membenarkan sy bermain hujan masa kecik2 dulu.

AKTIVITI DALAMAN AJELAH

Dua tiga minggu ni memang tak banyak aktiviti yang sy buat, bukan kerana tak nak buat tapi disebabkan hujan yang sentiasa turun dengan lebatnya... Nak berkebun tak boleh, nak basuh kereta pun macam tak berbaloi, nak tgk tv pun astro memang tak dapat nak menayangkan cerita pada hari hujan..ahakss.. Jadi aktiviti hanyalah indoor sajalah jawabnya. Vacumn rumah tu sudah pasti, kali ni kita vacumn kesudut2 yang terperosok dan tersembunyi..haha. Selalu vacumn yang nampak aje.
Oh ya, sabtu lepas sempat jugak sy menghadiri majlis perkahwinan anak Pak Hassan, tokey restoran ayam kampung di USJ 26. Memang meriah sungguh apalagi dengan masakannya yang sedap2. Tak salah sy lebih daripada 10 khemah siap dengan pentas dikir barat lagi...  Makanan jangan cakaplah, ayam kampung goreng tu memang dah pasti..gulai kawah..kambing golek sampai ada sy tengok sorang ni dia makan ayam goreng tu saja sampai 5 ekor...( tapi bukanlah 5 ekor ayam, 5 belah) Mentang2 lah makan free...hahaha
Kat luar, guruh pun dah berbunyi...langit dah gelap macam nak pukul 7 malam padahal baru pukul 3 ptg..jadi apalagi, cari bantal...tarik selimut...kita tidur dulu.

Saturday, October 18, 2014

SECUBIT KISAH BABAK 4 - EXAM DAH DEKAT

Bagi mereka yang mengikuti kisah Secubit Kisah... ini merupakan kesinambungan daripada cerita Secubit Kisah Babak 3 - Semakin Terasa Debaran .........
Perkataan 'pernah' yang di luahkan oleh Allyn masih terngiang2 di fikiran Daniel. Kenapa pulak si Allyn mengatakan pernah sedangkan setahu Daniel mereka belum pernah bertemu sebelum ni...
Namun sejak itu Daniel sudah jarang terserempak dengan Allyn. Mungkin kerana jadual kelas yang berbeza.. walaupun kadangkala Daniel ada jugak menghabiskan masa di kantin campus semata2 untuk melihat kelibat Allyn namun hampa...
"Udah..udahlah tu. Kesian aku tengok kau ni.. Nak kata orang bercinta..bukan. Nak kata orang putus cinta..pun bukan.." tegur Husin melihat Daniel yang daripada tadi asyik merenung buku microbiology dengan renungan yang kosong tanpa membaca nya...
"Exam dah nak dekat.. Kalau dok asyik fikir kan pasal budak junior yang selekeh tu, aku rasa result kau nanti keluar pun selekeh jugak.. Ingat kau tu calun dapat Sijil Dekan...  " nasihat Husin cuba menyedarkan Daniel yang sedikit terganggu dengan keadaan tersebut.
"Aku tahu.. Terimakasih daun keladi lah sebab sentiasa menasihat dan mengingatkan aku... Kaulah sahabat aku dunia akhirat.."
"Ahhhhhh...tau pun. Malam ni belanja aku sup ekor ehh... Bukan senang nak menasihat orang yang genius macam kau ni..." Husin berseloroh sambil Daniel melemparkan ketawa.... Exam semester semakin hampir, namun jawapan kepada siapa Allyn masih belum terjawab.

Friday, October 17, 2014

RESEPI IKAN DORY MASAK SAMBAL ALA SANTAI

Ikan Dory Masak Sambal Ala Santai
Lama jugak tak kongsi resepi.. maklumlah sejak dua menjak ni sibuk memanjang dan balik selalu lambat, jadi idak lah kita sempat nak memasak.. Semalam dapat jugak 'terlepas' balik awal dan kebetulan hari pun tak hujan, dapat jugak kita memasak..jadi resepi kali ini sy masak simple aje.. Ikan Dory masak sambal.
Antara bahan2nya adalah yg cukup mudah:
2 @ 3 keping ikan dory yang dipotong2 sederhana besar dan digoreng.( gaul sikit dengan serbuk kunyit )
5 ulas bawang merah di racik halus
4 ulas bawang putih diracik halus
1 batang serai
3 sudu besar sos tomato
2 susu besar kicap manis
Garam dan minyak secukup rasa
Cara memasaknya pun cukup mudah. Panaskan 2 @ 3 sudu minyak. Tumis bawang merah dan putih sehingga naik bau dan kemudian masukkan semua bahan2 lain kecuali ikan. Lepas agak sudah sebati, masukkan ikan dory yang telah digoreng dan kacau hingga melekat rempah kat ikan tu dan boleh dihidangkan...

Thursday, October 16, 2014

APA PUN TAK BOLEH...

Sesungguhnya disaat dan ketika ini, memang fikiran dan benak otak sy memang mengalami kebuntuan yang amat sangat...langsung tak ada idea walaupun puas sy buat blogwalking, puas sy pandang kiri pandang kanan, puas sy baca2 blog rakan2, puas sy baca suratkhabar, puas sy online portal2 hiburan..sukan..sejarah pun sy masuk..ahaksss... tapi tetap buntu. Entah2 malas pun sama sebab beberapa hari ni asyik hujan je..jadi otak pun naik beku kesejukan..kan kan kan...
Daripada nanti dikatakan orang bersawang...( rasanya dah ada dah orang cakap bersawang..huhu) maka dengan kebuntuan yang ada tertaip jugaklah entry ini.........
Minggu depan rasanya panjang sikit cuti bersambung antara Deepavali dengan Awal Muharram... Wahhh belum apa2 dah cakap pasal cuti lagi. Rasanya macam nak pi tenangkan fikiran sikit..nak pi jalan2 aka mandi2 aka barbique sekali kat tepi2 sungai.. Dah lama jugak tak buat macam tu.. sambil2 mencari idea2 yang dah berkarat balik..ahaksss. Emmm persoalannya kat sungai mana kita nak pergi ekkk? Tapi rasanya kenalah pergi pagi2...sebab sekarang ni bila petang je dah mula hujan selebat tidak... Any ideas?

Wednesday, September 24, 2014

AKHIRNYA SELESAILAH SUDAH...

Akhirnya berlalu lah sudah kesibukan melampau... setelah 2,3 minggu di hempas pulas dengan soalan2 yang bertalu2 dari auditor, akhirnya selesai sudah. Bolehlah kita memulakan balik perjuangan yang belum sudah..ahaksss.
Banyak benda yang nak ditulis sepanjang 2,3 minggu yang lepas tapi memang tak sempat... sempat buat tajuk je supaya bila masuk balik kat entry, taklah lupa apa yang nak kita tulis sebab dah tahu tajuknya...
Anyway, to all rakan bloggers yang masih sudi singgah walaupun sy seminggu ni memang tak sempat nak singgah balas atau blogwalking, terimakasih banyak2...huhu.

Monday, September 15, 2014

SECUBIT KISAH BABAK 3 - SEMAKIN TERASA DEBARAN

Ini merupakan kesinambungan Secubit Kisah Babak 2 - Siapa Allyn dulu..... 
Beribu persoalan masih tidak terjawab, masih menjadi tanda tanya siapalah Allyn? Adakah mereka pernah bertemu? Tapi takkan lah Daniel boleh lupa... Mungkin jugak kawan sekampung dulu2 atau kawan masa sekolah rendah?
"Haaaa...mengelamunlah tu pasal Allyn...tak habis2." sapa Husin mengejutkan Daniel yang sedang terpaku walaupun sedang mengadap makanan tengahari di cafe.
"Entahlah..puas dah aku dok fikir tapi memang tak ingat langsung..." jawab Daniel pendek.
"Kau apa yang ingat. Nasib baik aku ni kau ingat..kalau tak aku tak tahulah..." Husin cuba berselorok sambil melihat sedikit senyuman di wajah Daniel...
"Haaaa..tu tu tu. Buah hati kau dah datang. Apa lagi.. pi lah tanya dia kenal kau ke tak? Kan elok daripada kau dok fikir sorang2 macam orang gila dah aku tengok" sambil muncung mulut Husin menunjuk2 ke arah Allyn yang sedang berjalan menuju ke cafe....
"Hisshh kau kesini..."
"Kau tak nak aku panggil kan..kita kan senior." Belum sempat Daniel melarang Husin.....
"Allyn!! Sini jap...ada hal." sambil melambai2 ke arah Allyn.
"Haaahhh...Abg berdua ni lagi? Nak apa pulak kali ni?" Tanya Allyn sambil melihat Daniel yang agak serba salah dengan ajakan Husin tadi.
"Ni haahhh abg kau nak tanya soalan cepumas... Haahhh Daniel tanyalah..dan dan tu jadi pemalu pulak" usik Husin. Tahu benar dia perangai malu Daniel.
"Ahhhh..ada apa bang? Allyn nak cepat ni.. lepas ni ada kelas" 
"Ye ye ke? Macam tu tak pelah lain kali lah kita sembang..." Husin seakan lega bila Allyn bergegas untuk ke kelas.
"Apalah punya slow kawan aku ni... Ni hah, Abg Daniel ni nak tahu Allyn pernah kenal dia tak dulu ke..pernah jumpa ke..pernah cakap ke...ada tak?" Husin terus aje mencelah melihat Daniel agak lambat...
"Pernah...." Jawab allyn pendek. Lalu terus meninggalkan Daniel terpaku dan Husin ternganga seketika.

Friday, September 12, 2014

SEJENAK KITA IMBAS

Bila kita imbas.....
Perjalanan hidup yang telah kita lalui pastinya banyak sketsa suka duka, pahit manis dan turun naik nya. Ada yang terpaksa kita menempuhi pelbagai rintangan, kesusahan dan dugaan dan tidak kurang jugak ada yang menemui kejayaan dan kebahagiaan.
Sekali kita imbas...
Semua itu jugaklah yang akan kita tempuhi pada masa akan datang kerana kita tidak akan tahu apa yang ada di depan. Mungkin kita akan lebih berjaya dan mungkin kita akan menerima rintangan dan dugaan yang lebih menguji sikap dan sifat diri kita.
Lalu kita rumus kan imbasan2 itu dan berfikir sejenak... Kemanakah kita sekarang? Adakah masih di tempat yang sama atau ke tempat yang lebih baik atau semakin teruk? Bagaimana pulak harapan kita pada masa akan datang?
Tujuan sy menulis entry ini adalah kerana sy tengah pening dengan kerja yang banyak...maka terhasillah entry yang sebegini rupa...ahakss


Thursday, September 11, 2014

RESEPI SAMBAL KERANG ALA SANTAI

Ehsan Google
Rasanya dulu pernah sy share entry pasal resepi sambal kerang dan kali ini sekali lagi sy share, cuma sy tambah sana situ sini bagi mempersedapkan lagi rasanya. Antara bahan-bahannya adalah:
3 kg kerang direbus dan diambil isinya.
4 biji bawang putih dikisar 

4 biji bawang besar kisar
4 batang cili merah dikisar
1 biji bawang besar dipotong kasar

Sedikit belacan
Sedikit air asam jawa
2 sudu besar gula merah
Garam secukup rasa
Cara memasaknya pula adalah mula-mula panaskan minyak dan tumis bahan yang dikisar bersama belacan sehingga naik bau. Kemudian masukkan kerang, bawang besar dan air asam jawa. Gaul sehingga sebati dan sedikit pekat. Kemudian masukkan garam dan gula merah secukup rasa atau air jika anda inginkan kuah sambal sedikit. Dalam beberapa minit, bolehlah anda angkat dan hidang.


Kadangkala, sy campurkan jugak tempe goreng atau tahu goreng dalam sambal untuk mempelbagaikan masakan sambal tersebut. Apa saja boleh ditambah mengikut selera anda dan tidak mengubah rasa masakan itu sendiri.
Related Posts with Thumbnails