JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Wednesday, July 29, 2015

LEPAS RAYA MOOD HILANG KEJAP

Ahakssss.... lepas beraya sakan..lepas cuti panjang. Bila balik kerja terasa malas sangat2 nak buat. Lepas tu macam ada terasa selain kerja ada lagi benda yang hilang...tengok punya tengok, aduhsss my blog.... hahaha. Lama nya tak bukak blog. Nasib baik ingat password...ahaksss. Tulah kesan daripada cuti beraya lama sangat sampai lupa dah semua benda. Well cuti raya kali ni memang memenatkan tapi seperti biasa menyeronokkan... itu sudah pasti apalagi bila dapat jumpa adik beradik dan bonda tercinta. Dapat rasa masakan2 dari air tangan mak yang tak pernah berubah kesedapannya.. dapat bermanja dengan mak dan adik2... tiada dapat di gambar rasanya.
Buat pertama kali raya kali ni sy tak berjalan pun ke bandar JB. Selalunya sy akan berlegar2 dan melepak-lepak melihat keindahan pantai Lido dan Stulang Laut..tapi kali ni masa sy banyak dihabiskan kat rumah saja sambil melayan saudara mara beraya dan tak kurang jugak budak2 entah dari mana2 datang nak beraya.... pendek kata belum sempat nak basuh gelas, dah datang group lain nak beraya.. huhu... Apa2 pun setahun sekali kan.. 

Friday, July 17, 2015

SELAMAT HARIRAYA AIDIL FITRI 2015

Beli garam di kedai Pak Esa,
sambil membeli kuih keria,
selesai sudah sebulan berpuasa,
berlalu pergi Ramadhan yang mulia.

Berjalan balik jumpa Mak Timah,
duduk di para sambil bercerita
masing-masing sibuk menghiasi rumah,
sempena menyambut Syawal yang ceria.

Sana sini mercun berbunyi,
riang ria kanak-kanak bersorakan
Takbir raya mula memecah sunyi
Sesama kita bermaaf-maafan

Kepada semua rakan bloggers yang di kasihi, sempena kita menyambut Hari Raya Aidil Fitri ini, sy ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua, maaf zahir dan batin. Semuga Ramadhan lepas kita mendapat ganjaran dan keberkatan dan Raya ini pula kita mendapat kegembiraan dan menghayati erti Hariraya yang sebenar sambil tidak melupakan kepada mereka2 yang dalam kesusahan.


Thursday, July 2, 2015

KISAH PILU DI BULAN RAMADHAN

Ehsan Google
Kisah ini berlaku lebih kurang 9 tahun yang lepas. Masa tu kira hujung-hujung bulan puasa dan sy sedang bermain bola bersama member-member yang tinggal di taman perumahan berdekatan... bagi peluh sikit sebelum berbuka puasa. Dalam sy dok main tu, sy ternampak ada seorang pak cik berkain pelikat sedang duduk dihujung taman sambil memerhatikan kami bermain... Hari esoknya pun pak cik tu masih duduk di tempat yang sama. Begitu jugak hari ketiga.. Hari keempat, sy memberanikan diri bersama seorang kawan sy pergi ke tempat pak cik tersebut...
"Assalamualaikum Pak Cik.." sy memberi salam sambil sy dan kawan sy menghulur tangan bersalam dengan pak cik tu.
"Waalaikumusallam.." jawab pak cik tu pendek.
"Pak cik tinggal kat sini ke?" tanya kawan sy pulak sambil mengesat peluh.
"Tak adalah nak.. Pak cik tengah tunggu anak pak cik main bola tu.." sambil pak cik tersebut melihat2 ke arah padang. Sy dan kawan sy jugak memerhati ke arah padang tapi tiada sesiapa yang ada. Semuanya sudah balik kerumah masing2 bagi persiapan berbuka puasa. Mungkin pak cik tu rabun agaknya...
Tiba-tiba Pak Cik tersebut mengerang kesakitan sambil memegang perutnya. Sy dan kawan sy bertanya kan kepada pak cik tu apa yang berlaku. Pak cik hanya mengerang, Apa lagi, sy dan kawan sy cepat-cepat memapah pak cik tersebut menaiki kereta dan terus ke hospital yang berdekatan.
Sesampai je di hospital, pak cik tersebut terus di bawa ke bahagian kecemasan dan kemudian dalam sejam, seorang doktor mengesahkan bahwa pak cik tersebut mengidap kanser perut tahap kritikal dan perlu menjalani rawatan esoknya... Sy dan kawan sy pun pergilah menemui pak cik tu yang sudah ditempatkan di wad dan siasat punya siasat.....barulah sy tahu.
Rupa-rupanya beberapa bulan sebelum tu, pak cik ni telah ditinggalkan oleh anak dia di sebuah taman perumahan berdekatan dengan padang bola. Pada hari tu, anaknya menyuruh pak cik ni duduk disebuah kerusi sambil menunggu dia pergi bermain bola namun kemudian anak dia terus menghilangkan diri. Atas keperihatinan penduduk setempat, pak cik ni di bawa kerumah kebajikan orang-orang tua. Namun risau takut-takut anak dia datang menjemput dia di taman, maka pak cik ni nekad "lari" dan apabila terlihat ada taman dengan padang bola, terus pak cik ni duduk walaupun sebenarnya tempat pak cik tu ditinggalkan bukanlah di taman tempat sy dan kawan sy menemui pak cik ni..... Tersentak jugak sy mendengarnya. Selalu sy cuma baca paper hal2 sebegini, sekarang berlaku di depan mata...
Dipendekkan cerita, sehari sebelum Hariraya, sy dan kawan sy pergi ke hospital di mana pak cik ni menjalani pembedahan. Sesampainya di sana, sy pun bertanyakan kepada jururawat bertugas wad manakah pak cik tu berada, namun alangkah terkejutnya sy apabila jururawat itu memberitahu bahwa pak cik tersebut telah meninggal dunia 2 hari yang lepas dan jenazahnya telah pun di tuntut oleh keluarganya semalam. Siapa yang menuntutnya tidaklah sy tahu kerana jururawat tersebut menyuruh sy pergi ke bahagian pentadbiran jika ingin tahu...jadi sy fikir tak perlulah. Sy dan kawan sy pun terus masuk kekereta sambil terkedu sekejap... ternampak jelas airmata kawan sy hampir mahu menitis. Begitu jugak sy.. Tak sangka boleh terjadi sampai macam tu...... 
Malam tu, sesampai je sy ke kampung halaman sy, terus sy memeluk kedua ibubapa sy dengan erat.. seerat-eratnya sambil memohon maaf atas segala kesilapan dan menyatakan sayangnya sy kepada mereka... Ibubapa sy sedikit terkejut, tapi biarlah...


Wednesday, July 1, 2015

AIR PILIHAN DI BULAN PUASA

Pastinya kalau di bulan puasa ni menu yang paling laris di Bazaar Ramadhan adalah air. Tengok gerai air dengan pelbagai rasa dan pelbagai warna je pun sudah menaikkan ghairah  keinginan tahap kedahagaan kita...ahaksss. Cuma sy rasa harga air yang dijual tu rasanya sedikit mahal berbanding dengan kos untuk buat air yang murah dan mudah berbanding mereka2 yang menjual kuih-muih dan lauk pauk. Kalau sy google, ada setengah tempat menjual RM2 sebungkus, ada yang menjual RM3 sebungkus dan ada jugak yang sampai RM4 sebungkus.
So banyak2 air, air apakah yang sentiasa menjadi pilihan bagi mereka-mereka yang berpuasa untuk berbuka puasa?...ahaksss
Antara air yang paling laris terjual di bazaar-bazaar Ramadhan adalah air tembikai, air tebu, air mata kucing, air kelapa dan air teh bunga. Ada jugak air2 lain seperti sirap bandung, sirap, katira, jagung, asam boi, nenas, laici, sarsi, oren dan lain-lain lagi....
Bagi yang berbuka di rumah dan tidak membeli di bazaar rasanya ada yang berbuka dengan air bergas ( kalau boleh elakkanlah.. tapi dah dahaga punya pasal kan ) dan ada jugak yang lebih suka minum air panas. Apa2 pun mulakan dulu dengan benda manis seperti kurma ye..

Monday, June 29, 2015

SAMPAINYA HATI....

Anak-anak satu amanah - Ehsan Google
Entah apalah yang nak jadi pada manusia sekarang ni... Semalam bila sy menonton berita dan terlihat pulak pasal kes budak kena dera, tulang rusok semua patah 13 pulak tu.. yang mendera tu pulak ahli keluarga sendiri ( bapa kandung dan ibu tiri ).. Macam mana boleh sampainya hati diorang ni nak mendera sampai ke tahap macam tu? Anak sendiri pulak... Tak faham..tak faham. Allah s.w.t telah mengamanahkan anak-anak untuk kita jaga dan bentuk, bukannya untuk didera atau dibuat sebagai hamba... Apa-apapun, semuga sesiapa yang bertanggungjawab tu dapat di bawa ke muka pengadilan.
Rasanya kes-kes mendera anak di Malaysia ni selalu berlaku tidak kiralah di dera oleh keluarga sendiri, pengasuh, orang gaji, saudara mara, tapi kejadian-kejadian ini sudah semakin kerap. Entah di mana silapnya hinggakan sifat-sifat kasih sayang seperti sudah hilang. Kadang-kadang tu disebabkan perkara-perkara macam ni selalu berlaku, sy sampai malas nak tengok berita... bukan lah tak nak tengok tapi tak sanggup kalau berita2 macam ni selalu keluar...tapi yelah kalau berita tak keluar, kat facebook, twitter, whatsapp... lagi laju dari berita kat tv...ahaksss.
Apa-apa pun, semuga gejala2 seperti ni dapatlah di hindari dan mereka-mereka ini mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah s.w.t..... Amin.

Saturday, June 27, 2015

MACAM TAK ADA RASA APA-APA.. KAN?

Suasan di Bazaar Ramadhan - Ehsan Google
Pejam celik pejam celik dah hari ke 9 kita berpuasa... Sy rasa puasa tahun 2015 nilah tahun yang macam tak ada rasa apa-apa... ahaksss. Maksud sy keseronokan tu kurang berbanding tahun2 yang terdahulu. Sehingga hari ni sy pun belum jejak lagi ke bazaar macam tahun2 lepas. Tak tahulah samada tak ada mood atau sebab tau harga barang yang dijual semuanya sudah naik.. yelah sana sini malah dalam berita pun ramai yang komen harga makanan yang di jual di bazaar Ramadhan rata-rata naik dan tidak berpatutan... alasan sudah pastilah disebabkan GST. 
Pada hujung minggu pun bila singgah ke mana-mana shopping kompleks terutamanya disekitar Shah Alam seperti Kompleks PKNS, SACC Mall, Plaza Shah Alam dan Alam Sentral, suasana masih agak lengang, belum ada orang yang berpusu2 untuk membeli persiapan puasa mahupun raya.. mungkin masih awal agaknya tapi jelas berbeza di bandingkan tahun2 sebelumnya bila sy dapat lihat minggu pertama saja sudah ramai yang berkunjung ke shopping kompleks... terutamanya ke kedai yang menjual pakaian baju raya dan kuih2 raya...
Nak raya ni pun tengah fikir berapa hari nak cuti... ahakssss.

Friday, June 26, 2015

RESEPI IKAN TENGGIRI MASAK TAUCU - RETRO

Pastinya bagi mereka yang mendapat pelepasan balik awal pada bulan puasa nanti akan menggunakan masa tersebut untuk memasak juadah berbuka puasa.. sy rasa pastinya bulan puasa ni blog ini pun akan ada banyak entry samada berbentuk resepi atau tempat2 untuk berbuka puasa..ahaksss. So kali ini sy mulakan dengan resepi yang agak mudah..pasti ramai yang boleh mencuba ini iaitu resepi Ikan Tenggiri Masak Taucu.
Antara bahan-bahannya adalah:
Ehsan Google
3 @ 4 keping ikan tenggiri ( Ikan lain pun boleh tapi sy selalu pakai ikan tenggiri)
1 peket taucu yang selalu jual kat kedai ( atau dalam 1/2 cawan taucu )
1/2 batang carrot di potong kecil.
1 sudu kecil kunyit
Garam,gula dan air secukup rasa.
Bahan-bahan untuk di mayang adalah:
3 ulas bawang merah dihiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
2 biji cili merah di hiris panjang
2 biji cili hijau dihiris panjang
2 biji bawang besar dihiris kasar
1 batang serai.
Cara memasaknya. Pertamanya ikan tenggiri (setelah dibasuh) hendaklah di gaul dengan garam dan kunyit, di goreng dan kemudian di ketepikan. Kemudian panaskan minyak dan tumis bahan2 yang di mayang tadi sehingga naik bau. Masukkan taucu, air, carrot dan biarkan mendidih. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Setelah agak serasi dan sebati, masukkan ikan tenggiri yang sudah digoreng dan biarkan dalam seminit dua....Siap untuk dimakan.

Thursday, June 25, 2015

RESEPI AYAM GORENG MADU MANGGA

Ehsan Google
Resepi kali ni pun agak mudah. Elok sangat untuk lauk berbuka puasa. Tak perlu banyak sangat bahan dan senang je nak buat. Dalam 20 minit rasanya dah siap. Yang lama part nak goreng ayam je.. yang lain semudah ABC.. ahaksss.
Antara bahan-bahannya adalah:
4 ketul drumstick ayam atau apa2 bahagian yang anda suka
(Ayam ni terlebih dahulu digoreng garing. Just taburkan sedikit garam dan lumurkan beberapa kali dengan tepung gandum dan goreng sehingga kekuningan)
1 biji mangga yang dihiris nipis dan panjang2.
1 biji cili merah dihiris kecil2
Bahan sos nya yang dikisar semuanya adalah:
1 biji cili merah
1 biji cili padi
1 sudu tepung jagung
2 sudu madu
1/2 cawan air ( mengikut kesukaan kepekatan yang anda mahu)
Cara membuatnya pula. Goreng ayam seperti yang sy cakap tadi dan asingkan. Panaskan kuali dan masukkan dalam 1 sudu besar minyak dan masukkan bahan yang telah dikisar tadi, kacau sehingga nampak sedikit pekat. Matikan api dan masukkan ayam serta hirisan mangga dan cili. Gaul sama rata dan bolehlah dihidangkan.... Boleh di makan tapi tunggu azan maghrib ye.

Wednesday, June 24, 2015

KISAH NAKAL DI BULAN RAMADHAN

Ehsan Google
Bila cakap pasal nakal ni... of cozlah ceritanya masa zaman budak2. Sy ni zaman budak2, bukanlah katogeri over nakal atau baik sangat, kira biasa-biasa aje. Ada masa nakal ada masa baik. Tapi kadang2 bergantung jugak dengan siapa kita berkawan. Kalau kita berkawan dengan kawan2 yang baik, baik lah jadinya. Bila kawan dengan yang kurang baik, maka macam tulah jugak kita sebab kita selalu akan join atau buat apa yang diorang buat... selalunya lah.
Salah satu kisah yang tak dapat sy lupakan ialah masa solat terawikh. Kira saat-saat yang memang kami nantikan kerana masa nilah dapat makan free setiap kali selesai solat terawikh. Macam2 juadah ada, almaklumlah ramai yang hantar kadang2 tu sampai tak larat dah nak kami makan sebab banyak sangat...bawak balik buat sahur...
Setiap kali bila orang mula solat terawikh, kami ( kenalah cakap kami sebab ramai lagi.. kalau tak, nampak sangat sy seorang yang nakal ) akan mula berjalan-jalan ke bahagian dapur surau, meninjau-ninjau apakah makanan yang ada untuk malam tu.. kadang2 sempat jugak kitaorang 'menjamah' satu dua kuih muih yang ada... kata orang jadi tester sedap ke tak.. ahakssss.
Bila dah survey semua makanan yang ada.. kitaorang pun baliklah semula ke saf yang belakang2.. biasalah, budak2 memang saf kat belakang sekali.. buat muka tak bersalah join balik solat terawikh.. masa tu memang tak kira berapa rakaat yang sempat kitaorang buat... huhu. 

Monday, June 22, 2015

CINTA PANDANG PERTAMA DIBULAN RAMADHAN

"Kadangkala kita tidak tahu bila cinta itu akan datang. Kita tidak tahu dengan siapa kita bercinta....."
Perghhhh pembuka cerita macam tengok movie je...
Kisah ni kisah lama. Kisah semasa sy sedang belajar di UiTM. Sy ni dikatogerikan sebagai pelajar yang biasa2 aje.. result pun biasa2.. rupa biasa2... semua biasa2 aje.. ahaksss. Dalam dok biasa2 tu, sy memang minat sangat dengan seorang student yang sama batch dengan sy tapi dalam kursus yang berlainan... Dia ni memang top student.. cantik bertudung menjadi kegilaan bukan saja kawan2 satu batch, malah senior pun berebut2..dapat jadi abang angkat pun jadilah...ahaksss
Satu ketika, waktu tu bulan puasa. Sy sedang dalam perjalanan balik dari perpustakaan.. menapak dari perpustakaan ke hostel adalah dalam beberapa ratus meter. Dalam perjalanan keluar dari perpustakaan tu sy ditegur oleh seseorang....
"Assalamualaikum... Boleh mintak tolong?"
"Waalaikumusallam.... Nak mintak tolong aaaaaaa.... mintak tolong apa ye?" Sy terkedu sekejap bila yang menyapa sy tu adalah student yang sangat2 sy admire tu ..
walaupun dari jauh.
"Boleh tolong ambilkan beg sy tak kat loker.. Kawan sy tadi dia letak kat atas. Dia dah balik. Sy ni tak berapa tinggi nak ambik beg tu... Kawan sy tinggi."
"Ooooo boleh je.. kat mana?" Sambil dia menunjukkan di mana beg itu berada dan sy pun mengambilkannya....
"Ni nak balik hostel ke? Kejap lagi dah nak berbuka..." tanya sy tanpa malu walaupun sy ni pemalu.. ahakss.
"Ye.. kawan semua dah balik. Sy kena siapkan assignment.. tu yang kena tinggal ..." 
"Emm kalau macam tu nak sy temankan ke... lagipun satu jalan kan..?" muka tak malu sy semakin menjadi2.. yelah peluang tu sekali je kan.
"Emmmm bolehlah jugak... kalau tak sure ramai yang kacau.. tak suka" jawab dia pendek.... 
Sepanjang berjalan tu banyak jugak yang kami bualkan.. dalam beberapa minit sampailah di hadapan hostel student perempuan dan saat-saat indah pun berakhir.
"Terimakasih awk ye sebab tolong sy tadi dan escort sy balik..." 
"Sama-sama...bukan apa2 pun..benda kecik je... Sy sebenarnya pun dah lama........awak..ehh mana awak?"
"Allahuakhbar Allahuakhbar!" tiba2 kedengaran suara azan maghrib berkumandang.....
"Oiii JSS. Bangun. Dah maghrib ni... orang puasa jugak tapi tak adalah tidur memanjang. Lepas tu siap boleh senyum-senyum pulak tu... mimpi aweksss lah tu?"... kawan satu bilik mengejutkan sy dan dalam masa yang telah menghilangkan cerita cinta sy.... huhu.

Saturday, June 20, 2015

RESEPI PUDING KARAMEL


Antara salah satu kuih kegemaran sy sewaktu bulan puasa ni adalah karamel atau puding karamel. Kat bazaar Ramadhan memang selalu jugak kita nampak orang jual tapi harga nya boleh tahan mahal. Jadi daripada beli mahal, makan tak puas, apa kata kita buat je sendiri... dapat bedal sepinggan karamel.. ahaksss. Buatnya pun mudah sangat.........

Bahan-bahannya adalah:
3/4 - 1 cawan gula bergantung kepada kemanisan yang anda suka
4 - 5 biji telur
1 tin susu cair
sedikit esen vanilla
1- 1 1/2 cawan air
Cara memasaknya pun mudah. Mula-mula masukkan 3/4 cawan gula dalam kuali. Panaskan dalam api sederhana sehingga nampak keperangan dan kemudian masukkan air dalam 1/2 cawan dan kacau cepat-cepat dan kemudian masukkan air gula perang tadi kedalam acuan atau bekas ( yang akan dikukus nanti). Kalau bekas besar, boleh lah dituang semuanya tapi kalau bekas kecik, kenalah guna beberapa bekas... janji lapisan gula tu tidak terlalu tebal. (Nipis je macam dalam gambar)
Pukul 4 biji telur dalam bekas, perlahan-lahan sehingga sebati. Masukkan 1 tin susu cair kedalam periuk dan panaskan dalam api sederhana dan kacau perlahan-lahan. Kemudian masukkan lebih kurang 3 sudu besar gula dan 3/4 cawan air. Kacau sehingga gula larut dan kemudian padamkan api dan masukkan susu tersebut kedalam bekas berisi telur tadi dan kacau perlahan2. Kemudian anda boleh tapis untuk mendapatkan isi yang lembut. Kemudian masukkan acuan yang ditapis ini kedalam bekas yang berisi gula perang tadi dan kukus dalam 30 minit. Siap untuk dihidangkan...
Related Posts with Thumbnails