JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Monday, July 25, 2016

MASA UNTUK RUMAH TERBUKA

Ehsan Google - Antara juadah rumah terbuka
2 minggu terakhir bulan raya ni sudah pastinya akan dipenuhi dengan jemputan2 ke rumah terbuka samada daripada sahabat handai, sedara mara mahupun masjid2. Dekat kawasan rumah sy tu ada 3 surau yang mengadakan jamuan terbuka hariraya.. Memang meriah dan pelbagai juadah yang ada, kambing golek pun ada..perghhh. Minggu lepas je dekat 4 rumah yang sy kena 'attend' jamuan rumah terbuka Hariraya... Orang dah ajak, takkan lah nak menolak pulak kan..lagipun rumah diorang tak adalah jauh sangat, jadi bolehlah sy singgah biarpun terpaksa berbagi masa untuk singgah ke rumah lain. Minggu ni pulak ada lagi 3 rumah kawan yang sy kena datang..semua kawan rapat tu..zaman-zaman sekolah dulu, sambil beraya sambil bercerita-cerita kisah lama.. Ada jugak yang buat majlis kahwin dalam bulan raya ni. 2 in 1 lah.. lagi meriah.. Anyway, raya-raya jugak, makan tetap kena jaga, jangan dok masuk je sampai perut dah hilang kawalan putus semua zip..ahakssss. 

Wednesday, July 20, 2016

BIASALAHKAN...

Ketika dan saat ini memang selalu sangat sy lalui..memang tiap2 tahun berlaku.. Memang susah nak hindari, susah nak elak..buat macam mana pun tetap jugak jadi. Apa dia? Ahakkssss... Saat kemalasan bila dah bercuti panjang...terutamanya selepas cuti raya...hahaha. Memang lembik betul tangan ni nak menaip entry2 baru walaupun dalam kepala tu banyak je idea nak menaip tapi malasnya tu... tahap gaban.
So biasalahkan..kan..kan. Raya tahun ni sy banyak berjalan-jalan. Macam tahun lepas jugak tapi kali ni sy pergi jauh sampai ke Segamat, balik kampung belah Mak. Masih ramai jugak sedara mara kat sana walaupun ada yang sy tak kenal, maklumlah diorang tu dah generasi ke berapa pun sy kurang pasti tapi yang sy tahu kitaorang bersaudara... Bila roll balik tanya siapa atok ke nenek ke..baru tahu diorang ni sedara belah mana... Yelah nak2 dengan zaman handphone ni, mana nak tahu kan seudara yang jauh2... setakat tahu daripada mulut mak aje..itu sedara tu..anak si itu anak si ini. Sepupu itu sepupu ini...  Anyway, memang seronok bila berkumpul ramai2... Apa citer u all?

Wednesday, July 13, 2016

RETRO - ALAHAI BUNGA ROS JEPUN

Antara warna2 yang menyerikan rumah..
Antara tanaman pokok bunga yang menjadi kegemaran sy adalah pokok bunga ros jepun. Disamping senang nak menanamnya, bila berbunga dengan warna-warninya membuatkan rumah kita nampak berseri. Walaupun bunganya hanya tahan sehari saja namun bila berbunga pastinya dengan kuantiti yang banyak..  Sy rasa dah generasi keberapa entah sy tanam pokok bunga ros jepun kat rumah sy..daripada asal nya sy beli 4 warna, kini dah ada 8 warna. Kadang2 bila ternampak pokok bunga ros jepun ni kat mana2, jika ada warnanya yang tiada dalam koleksi tanaman kat rumah, sy akan petik beberapa batang dan semai sehingga menjadi banyak... 
Antara warna-warna pokok bunga ros jepun yang sudah sy tanam adalah kuning, orange, merah, pink, pink belang putih, kuning belang putih, purple, putih. Cara menanamnya cukup mudah namun untuk menjaganya sebelum dia membesar kena tengok2 jugak sbb ulat pokok kadang2 sentiasa ada....tapi bila ianya dah membesar,maka tunggu ajelah semuanya akan semakin banyak dan bila berbunga...lagilah nampak cantik dan berseri apa lagi jika kesemua warna keluar serentak...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails