JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Wednesday, July 29, 2015

LEPAS RAYA MOOD HILANG KEJAP

Ahakssss.... lepas beraya sakan..lepas cuti panjang. Bila balik kerja terasa malas sangat2 nak buat. Lepas tu macam ada terasa selain kerja ada lagi benda yang hilang...tengok punya tengok, aduhsss my blog.... hahaha. Lama nya tak bukak blog. Nasib baik ingat password...ahaksss. Tulah kesan daripada cuti beraya lama sangat sampai lupa dah semua benda. Well cuti raya kali ni memang memenatkan tapi seperti biasa menyeronokkan... itu sudah pasti apalagi bila dapat jumpa adik beradik dan bonda tercinta. Dapat rasa masakan2 dari air tangan mak yang tak pernah berubah kesedapannya.. dapat bermanja dengan mak dan adik2... tiada dapat di gambar rasanya.
Buat pertama kali raya kali ni sy tak berjalan pun ke bandar JB. Selalunya sy akan berlegar2 dan melepak-lepak melihat keindahan pantai Lido dan Stulang Laut..tapi kali ni masa sy banyak dihabiskan kat rumah saja sambil melayan saudara mara beraya dan tak kurang jugak budak2 entah dari mana2 datang nak beraya.... pendek kata belum sempat nak basuh gelas, dah datang group lain nak beraya.. huhu... Apa2 pun setahun sekali kan.. 

Friday, July 17, 2015

SELAMAT HARIRAYA AIDIL FITRI 2015

Beli garam di kedai Pak Esa,
sambil membeli kuih keria,
selesai sudah sebulan berpuasa,
berlalu pergi Ramadhan yang mulia.

Berjalan balik jumpa Mak Timah,
duduk di para sambil bercerita
masing-masing sibuk menghiasi rumah,
sempena menyambut Syawal yang ceria.

Sana sini mercun berbunyi,
riang ria kanak-kanak bersorakan
Takbir raya mula memecah sunyi
Sesama kita bermaaf-maafan

Kepada semua rakan bloggers yang di kasihi, sempena kita menyambut Hari Raya Aidil Fitri ini, sy ingin mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua, maaf zahir dan batin. Semuga Ramadhan lepas kita mendapat ganjaran dan keberkatan dan Raya ini pula kita mendapat kegembiraan dan menghayati erti Hariraya yang sebenar sambil tidak melupakan kepada mereka2 yang dalam kesusahan.


Thursday, July 2, 2015

KISAH PILU DI BULAN RAMADHAN

Ehsan Google
Kisah ini berlaku lebih kurang 9 tahun yang lepas. Masa tu kira hujung-hujung bulan puasa dan sy sedang bermain bola bersama member-member yang tinggal di taman perumahan berdekatan... bagi peluh sikit sebelum berbuka puasa. Dalam sy dok main tu, sy ternampak ada seorang pak cik berkain pelikat sedang duduk dihujung taman sambil memerhatikan kami bermain... Hari esoknya pun pak cik tu masih duduk di tempat yang sama. Begitu jugak hari ketiga.. Hari keempat, sy memberanikan diri bersama seorang kawan sy pergi ke tempat pak cik tersebut...
"Assalamualaikum Pak Cik.." sy memberi salam sambil sy dan kawan sy menghulur tangan bersalam dengan pak cik tu.
"Waalaikumusallam.." jawab pak cik tu pendek.
"Pak cik tinggal kat sini ke?" tanya kawan sy pulak sambil mengesat peluh.
"Tak adalah nak.. Pak cik tengah tunggu anak pak cik main bola tu.." sambil pak cik tersebut melihat2 ke arah padang. Sy dan kawan sy jugak memerhati ke arah padang tapi tiada sesiapa yang ada. Semuanya sudah balik kerumah masing2 bagi persiapan berbuka puasa. Mungkin pak cik tu rabun agaknya...
Tiba-tiba Pak Cik tersebut mengerang kesakitan sambil memegang perutnya. Sy dan kawan sy bertanya kan kepada pak cik tu apa yang berlaku. Pak cik hanya mengerang, Apa lagi, sy dan kawan sy cepat-cepat memapah pak cik tersebut menaiki kereta dan terus ke hospital yang berdekatan.
Sesampai je di hospital, pak cik tersebut terus di bawa ke bahagian kecemasan dan kemudian dalam sejam, seorang doktor mengesahkan bahwa pak cik tersebut mengidap kanser perut tahap kritikal dan perlu menjalani rawatan esoknya... Sy dan kawan sy pun pergilah menemui pak cik tu yang sudah ditempatkan di wad dan siasat punya siasat.....barulah sy tahu.
Rupa-rupanya beberapa bulan sebelum tu, pak cik ni telah ditinggalkan oleh anak dia di sebuah taman perumahan berdekatan dengan padang bola. Pada hari tu, anaknya menyuruh pak cik ni duduk disebuah kerusi sambil menunggu dia pergi bermain bola namun kemudian anak dia terus menghilangkan diri. Atas keperihatinan penduduk setempat, pak cik ni di bawa kerumah kebajikan orang-orang tua. Namun risau takut-takut anak dia datang menjemput dia di taman, maka pak cik ni nekad "lari" dan apabila terlihat ada taman dengan padang bola, terus pak cik ni duduk walaupun sebenarnya tempat pak cik tu ditinggalkan bukanlah di taman tempat sy dan kawan sy menemui pak cik ni..... Tersentak jugak sy mendengarnya. Selalu sy cuma baca paper hal2 sebegini, sekarang berlaku di depan mata...
Dipendekkan cerita, sehari sebelum Hariraya, sy dan kawan sy pergi ke hospital di mana pak cik ni menjalani pembedahan. Sesampainya di sana, sy pun bertanyakan kepada jururawat bertugas wad manakah pak cik tu berada, namun alangkah terkejutnya sy apabila jururawat itu memberitahu bahwa pak cik tersebut telah meninggal dunia 2 hari yang lepas dan jenazahnya telah pun di tuntut oleh keluarganya semalam. Siapa yang menuntutnya tidaklah sy tahu kerana jururawat tersebut menyuruh sy pergi ke bahagian pentadbiran jika ingin tahu...jadi sy fikir tak perlulah. Sy dan kawan sy pun terus masuk kekereta sambil terkedu sekejap... ternampak jelas airmata kawan sy hampir mahu menitis. Begitu jugak sy.. Tak sangka boleh terjadi sampai macam tu...... 
Malam tu, sesampai je sy ke kampung halaman sy, terus sy memeluk kedua ibubapa sy dengan erat.. seerat-eratnya sambil memohon maaf atas segala kesilapan dan menyatakan sayangnya sy kepada mereka... Ibubapa sy sedikit terkejut, tapi biarlah...


Wednesday, July 1, 2015

AIR PILIHAN DI BULAN PUASA

Pastinya kalau di bulan puasa ni menu yang paling laris di Bazaar Ramadhan adalah air. Tengok gerai air dengan pelbagai rasa dan pelbagai warna je pun sudah menaikkan ghairah  keinginan tahap kedahagaan kita...ahaksss. Cuma sy rasa harga air yang dijual tu rasanya sedikit mahal berbanding dengan kos untuk buat air yang murah dan mudah berbanding mereka2 yang menjual kuih-muih dan lauk pauk. Kalau sy google, ada setengah tempat menjual RM2 sebungkus, ada yang menjual RM3 sebungkus dan ada jugak yang sampai RM4 sebungkus.
So banyak2 air, air apakah yang sentiasa menjadi pilihan bagi mereka-mereka yang berpuasa untuk berbuka puasa?...ahaksss
Antara air yang paling laris terjual di bazaar-bazaar Ramadhan adalah air tembikai, air tebu, air mata kucing, air kelapa dan air teh bunga. Ada jugak air2 lain seperti sirap bandung, sirap, katira, jagung, asam boi, nenas, laici, sarsi, oren dan lain-lain lagi....
Bagi yang berbuka di rumah dan tidak membeli di bazaar rasanya ada yang berbuka dengan air bergas ( kalau boleh elakkanlah.. tapi dah dahaga punya pasal kan ) dan ada jugak yang lebih suka minum air panas. Apa2 pun mulakan dulu dengan benda manis seperti kurma ye..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails