JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Wednesday, May 27, 2015

RESEPI CHAWANMUSHI ALA SANTAI

Bagi sesiapa yang pernah ke restoran makanan jepun pasti pernah menikmati salah satu menunya iaitu Chawanmushi yang seakan2 macam puding telur.. biasanya dicampur dengan cendawan dan jugak crab stick.. Memang sedap dan menyihatkan. Resepinya memang simple..
Antara bahan-bahannya adalah:
Isi ayam di potong kecil2. Kita boleh goreng tanpa minyak atau rebus dulu bagi dia separuh masak.
2 batang crab stick di potong panjang2.
Cendawan hitam di potong sederhana kecil 
Carrot di potong kecil2
4 biji telur
2 @ 3 cawan air rebusan ayam campur beberapa titis soy sauce atau kicap masin pun boleh.
( Anda boleh tambah bahan2 lain yang anda suka macam brokoli ke, udang ke..ikut suka tapi jangan banyak sangat nanti rasa dia dah bercampur2 )
Cara membuatnya pun cukup senang.....
Panaskan periuk kukus. Isi semua bahan tadi dalam cawan2 kecik. Kalau tak ada, bekas plastik yang selalu orang orang jual jelly kelapa tu pun boleh. Jangan isi banyak2. Agak2 jelah. Dalam pada tu, kita pecahkan telur dan pukul perlahan2 bagi sebati tapi jangan sampai berbuih, nanti rupa nya tak berapa cantik. Kemudian baru masukkan air rebusan ayam ( stok ayam) dan kacau rata. Tapis campuran tadi kedalam bekas lain supaya hasil nampak lebih cantik. Kemudian boleh di tuang campuran tadi ke dalam cawan atau bekas plastik mengikut sukatan yang kita suka. Tutup cawan dengan tudung atau aluminium foil selama lebih kurang 10 ke 15 minit dan kukus dalam api yang sederhana besar. Lepas tu...bolehlah dihidangkan.. nak tambah daun bawang pun boleh menambah aroma kesedapan.

Monday, May 25, 2015

ULASAN MOVIE - JUPITER ASCENDING

Dah lama betul sy tak sempat nak menonton wayang apalagi DVD... maknanya entry pasal cerita2 filem pun tak adalah..ahaksss. Tapi minggu lepas sebab kat tv tak ada cerita yang menarik, maka sempatlah sy melihat satu cerita Jupiter Ascending lakunan mantap Channing Tatum dan Mila Kunis. Walaupun pada awalnya ceritanya agak susah nak kita faham sebab banyak scene cakap bercakap menyebabkan kita kena fokus apa yang diorang cakap barulah kita tahu apa cerita ni sebenarnya.. :-) 
Cerita ni secara ringkasnya mengisahkan tentang seorang gadis bernama Jupiter Jones yang bekerja sebagai cleaner, tetapi secara tidak sedar dia adalah merupakan calun ratu bagi memerintah planet2 dan bumi pada masa akan datang. Namun ada pihak2 musuh daripada planet lain yang mengetahui perkara tersebut berniat ingin menghapuskan Jupiter daripada memerintah. Dalam keadaan begitu, seorang pejuang yang bernama Caine ( Channing Tatum ) telah di beri tugas untuk menjaga keselamatan Jupiter sehingga ke upacara Jupiter menjadi ratu...
Cerita boleh tahan..apalagi berkait dengan cerita science fiction. Ada adegan action yang mendebarkan dan diselit2 sedikit adegan cinta Jupiter dengan Caine yang berlainan darjat kerana Jupiter bakal menjadi ratu manakala Caine hanya pejuang biasa.

Monday, May 18, 2015

KATA ORANG...SEPI ITU INDAH

Sepi itu indah... Sy ambil ungkapan dari seorang kenalan fb sy antaranya berbunyi....
Bila dia memilih untuk tidak lagi peduli,
aku terpaksa memilih untuk tidak lagi mencari,
sepi itu indah...tetap indah.
buat selamanya..........
Kadang2 tu bila dalam keadaan sepi lah kita akan merasa tenang, tapi kadang2 dalam keadaan sepi juga lah seribu kenangan yang mengusik jiwa akan datang mengembalikan nostalgia lama menyebabkan kita terusik kembali dengan kisah suka duka lama...
Mungkin kita mampu untuk melupakan kisah2 lama tapi parutnya tetap ada biar sejauh mana pun kita pergi, selama mana pun kita menghindari. Namun biar apa pun kesannya, semua itu akan menjadi titik tolak untuk kita meneruskan kehidupan yang mendatang yang masih lagi menjadi tanda tanya, namun jika kita dapat mengatasi apa yang telah kita lalui, pasti ada sudut yang cerah yang akan menanti....
........... orang katalah.

Friday, May 15, 2015

LAPTOP ROSAK.. ENTRY PUN HILANG

Dah dekat 2 minggu.. ke dah 3 minggu kot... ke lebih blog ni sunyi tak ada entry. Sebab apa? Laptop tiba2 rosak.. tak bagi apa2 clue langsung nak rosak...lebih tragik dia rosak masa sy tengah elok je nak buat entry... ahaksss. Pi kedai diorang cakap motherboard yang rosak, kena ganti...perghhh. Laptop pulak jenis lama..Terpaksalah tunggu sampai diorang dapat jumpa spare part yang sesuai... Nak guna hp memang leceh sikit. kadang2 tu hang pun sama...
Dan akhirnya....tadaaaaaa. Barulah dapat bernafas kembali.
Apa2 pun ni entry lepas gian je sebab dah lama tak menulis, takut terlupa macam mana nak post entry..ahaksss. Tunggu ye.........

Tuesday, May 5, 2015

A.ISMAIL DAN LES COASTERS

Siapakah A.Ismail? Kali ini sy post daripada pendekatan yang berlainan...ahaksss.
Rasanya memang tak ada siapa yang kenal tapi bagi mereka yang mengenali zaman pop yeh-yeh dan lagu2 60an pasti mengenali kumpulan Les Coasters serta penyanyi2 yang terdiri daripada M.Fadil, Orchid Abdullah dan A.Ismail, seangkatan dengan penyanyi2 seperti S.Jibeng, M Osman, Jeffrydin dan lain-lainnya.
Les Coasters adalah band atau kugiran yang sangat aktif pada era 60an dan pernah merakamkan lagu di piring hitam bersama penyanyi2nya. Kumpulan yang ditubuhkan di Pontian Johor pada 1963 adalah terdiri daripada Abd Mutalib Mansor (gitar utama) Jamaluddin Ibrahim (rythm gitar), Bakri Sahid (gitar bass) Hussin Salleh (drummer) dan Ismail Yusoff (tamburin) serta S Omar Osman yang bermain organ menyertai pada tahun 1965. Mereka telah membuat beberapa EP bersama EMI Singapura dan pada tahun 1967 telah muncul dalam filem A Go Go 67 dimana kugiran ini adalah satu2 nya kugiran luar dari Singapura yang berjaya terpilih. Kumpulan ini telah berpecah pada tahun 1969 namun penyanyi2 nya masih meneruskan karier mereka termasuklah A.Ismail. Antara lagu2 popular A.Ismail adalah Seruan Pertiwi yang pernah menjadi naib juara carta lagu pada masa itu dan jugak lagu2 lain seperti perosak jiwa, hasrat penyanyi, permata hati dan lain2.
Beliau banyak menyertai konsert2 pop yeh-yeh dan lagu2 60an dan juga pernah menjadi juri bagi siri2 pertandingan lagu2 60an. Bakat dan pengalaman yang ada telah diturun kan jugak kepada anak2 muda yang tinggal di Johor Bahru yang berminat dengan lagu2 60an dan adakalanya beliau jugak bermain muzik dan menyanyi di majlis2 perkahwinan.
Beliau telah pun meninggal dunia beberapa tahun yang lepas dan meninggalkan 2 orang isteri serta 5 orang anak. Semuga rohnya sentiasa di rahmati dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman. Amin..... 

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails