Tuesday, June 2, 2015

TEGANGKAN WAJAH CARA TRADISIONAL

Menegangkan muka atau wajah ni sekarang bukan saja dititik beratkan oleh kaum wanita tapi kaum lelaki jugak sudah mula 'pandai' menjaga ketegangan muka. Sebab tu sekarang terdapat banyak produk2 'kemachoan' yang berada di pasaran.. Tapi jangan kita lupa kecantikan wajah telah pun di amalkan sejak dari zaman nenek moyang kita dulu2 dengan cara tradisional. Antara petua2 nya yang dapat sy google adalah:
1. Pukul sebiji putih telur yang dicampurkan dengan sedikit tepung sagu. Letakkan beberapa perahan limau nipis. Pukul hingga sebati. Kemudian lumurkan ke seluruh muka macam masker dan biarkan untuk sejam atau dua, kemudian di bilas dengan air bersih. Boleh di amalkan 3 kali seminggu.
2. Ada petua yang menggunakan bunga iaitu dengan mengisar beberapa kuntum bunga melur dan bunga cempaka serta bunga raya, kemudian bahan tadi dicampurkan dengan bedak sejuk dan sedikit air supaya jadi pekat dan lumurkan ke muka sebelum tidur. Cuci esoknya dengan air suam.
3. Ambil sebiji tomato dan kulit pisang. Di kisar halus dan kemudian dicampur dengan tepung sagu sehingga dapat sukatan yg agak pekat. Lumurkan ke muka dan biarkan selama sejam atau lebih dan kemudian bolehlah dibilaskan dengan air suam. Amalkan 3 kali seminggu. 
4. Petua paling mudah adalah dengan memperbanyakkan minum air kosong, walaupun kesannya bukan nampak tang tang tu jugak tapi untuk jangka masa panjang. Bila kita berumur 50an keatas kulit kita masih tegang dan kurang berkedut kerana kesan pengaliran darah yang baik hasil daripada kita sentiasa mengamalkan minuman air kosong atau air suam kosong, sekurang2nya 8 gelas sehari.

2 comments:

  1. Putih telur + tepung sagu. Peh. tegang muka =)

    ReplyDelete
  2. yg number 4 tu paling senang nak amal! hahah! yg lain tu tkpenah try lg tapi saya penah try madu + kayu manis, best jgk pakai buat mask hehe :D

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails