Thursday, January 15, 2015

PETUA KURANGKAN RABUN MATA

Sejak dua menjak ni sebab terlalu sangat asyik dok menatap computer, buat report ni buat report tu, bila rehat, handphone pulak jadi sasaran...akhirnya yang jadi mangsa adalah mata sendiri. Boleh jadi blurr sekejap...ahakss. Nak buat macam mana, memang tak sempat nak rehat.
So nak rehat kan mata, belek2 lah kat internet cari petua nak kurangkan rabun menggunakan komputer ( ahakss guna komputer lagi ) terjumpalah beberapa petua antaranya adalah dengan mengamalkan makan betik setiap hari. Sepotong betik pun dah cukup baik tapi kenalah maintain setiap hari..selain boleh melancarkan sistem penghadaman badan. Amalan memakan lobak jugak amat digalakkan dan hasilnya lebih cepat tetapi jika kita agak susah nak makan lobak mentah, boleh lah dibuat carrot juice atau carrot susu...Ada jugak petua mengamalkan minum air rebusan sayur sawi. Direbus dan kemudian disimpan sejuk dan diminum. Amalkan 3 kali seminggu, rabun anda akan berkurangan.....Petua terakhir adalah dengan membasuh mata dengan tapisan air kelapa ( tidak kira kelapa muda atau tua ) Belah kelapa dan tapis airnya sebersih2 nya kerana kita akan mencuci mata, jadi elakkan dari sebarang habuk atau hampas kelapa ada di dalam air tapisan dan kemudian cuci mata dengan menggunakan air tersebut, Seeloknya air tu biarlah dalam bekas yang sebesar muka kita..rendam sekali muka tu, Dapat bersihkan mata dan muka sekali...

5 comments:

  1. betul tu, selalu buat assignment depan komputer myebabkan mata rasa lenguh. Saya ada kawan, dia dulu rabun, tapi mak dia selalu buatkan carrot susu utk dia. sekarang dah tak pakai spek dah .:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kan kan..naik berpinar dah mata...tak pe, sebelum betul2 rabun, kita cuba dulu petua2 tu..

      Delete
  2. kepala ke kelapa. ngeh... thanks share =) saya pun ada masalah rabun --'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha..aduhss typo error.. Laju sangat menaip kot..Thanks sis. Kelapa sebenarnya.. mintak maaf semua...huhu

      Delete
  3. memang betul sangat tuh.. komputer satu faktor rabun tuh bertambah TT^TT sedih~

    ehhh tapi kan ramai org cakap karot tuh tak berfungsi pun tuh yg Misaki stop (tatau lah yg ramai tuh sape..ahahaha)

    kalau kelapa, Misaki percaya, sebab air dia banyak kita buat ubat kan XD arigatou gozaimasu atas tips :D boleh cuba.. hehe..

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails