JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Tuesday, December 9, 2014

RESEPI ASAM PEDAS TELUR GORENG ALA SANTAI

Asam Pedas Telur Goreng
Minggu lepas sy berkesempatan memasak asam pedas tapi resepi kali ini kira resepi untuk masakan yang simple atau khas untuk orang2 bujang yang malas nak keluar tapau sebab resepi kali ini kata orang adalah asas saja sebab masa tu bahan pun tak banyak kat rumah..ahaksss.
Antara bahannya adalah :
2 biji telur yang telah digoreng dulu dan kemudian asingkan.
4 biji bawang kecil dikisar
2 biji bawang putih dikisar
Sedikit halia dikisar
Sedikit kunyit dikisar
10-15 cili kering dikisar
1 batang serai
Suku cawan air asam jawa
garam dan gula secukup rasa

Cara memasaknya pun mudah sesangat. Panaskan minyak dalam 2 Sudu besar, kemudian masukkan bahan2 kisar tadi sehingga naik bau. Kemudian masukkan dalam 2 cawan air dan kacau. Kemudian masukkan serai dan air asam jawa. Akhirnya tambahkan garam dan gula secukup rasa...dan masukkan telur goreng. Dah siap. ( Untuk menambahkan kelainan rasa, sy tambah beberapa potong sausage dan jugak daun sup )

6 comments:

  1. Sedap ni....tq sharing.

    Singgah jenguk....😊

    ReplyDelete
  2. Tkasih...kena cuba tu, tapi tu resepi ringkas bila darurat tak ada bahan2 tapi rasanya memang sedap..huhu..( masuk bakul angkat sendiri )...

    ReplyDelete
  3. sedapnyaa tengok terliur ,boleh la nanti masakkan utk Ninie :) trm ksih ats resepi ni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh boleh boleh.... senang aje buatnya...:-)

      Delete
  4. Idea baik ni! X pernah terpikir plak nk buat menu camni... menu bujang superbbb

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang menu bujang sebab simple dan sedap...ahakss... yang penting rasa kan kan kan..

      Delete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails