JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Friday, October 17, 2014

RESEPI IKAN DORY MASAK SAMBAL ALA SANTAI

Ikan Dory Masak Sambal Ala Santai
Lama jugak tak kongsi resepi.. maklumlah sejak dua menjak ni sibuk memanjang dan balik selalu lambat, jadi idak lah kita sempat nak memasak.. Semalam dapat jugak 'terlepas' balik awal dan kebetulan hari pun tak hujan, dapat jugak kita memasak..jadi resepi kali ini sy masak simple aje.. Ikan Dory masak sambal.
Antara bahan2nya adalah yg cukup mudah:
2 @ 3 keping ikan dory yang dipotong2 sederhana besar dan digoreng.( gaul sikit dengan serbuk kunyit )
5 ulas bawang merah di racik halus
4 ulas bawang putih diracik halus
1 batang serai
3 sudu besar sos tomato
2 susu besar kicap manis
Garam dan minyak secukup rasa
Cara memasaknya pun cukup mudah. Panaskan 2 @ 3 sudu minyak. Tumis bawang merah dan putih sehingga naik bau dan kemudian masukkan semua bahan2 lain kecuali ikan. Lepas agak sudah sebati, masukkan ikan dory yang telah digoreng dan kacau hingga melekat rempah kat ikan tu dan boleh dihidangkan...

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails