Tuesday, August 26, 2014

PETUA KURANGKAN SAKIT KEPALA

Tiap kali bila asyik mengadap computer, laptop mahupun handphone dalam jangka yang lama pasti kadangkala boleh menyebabkan kepala kita pening dan mata mula berpinar2...sebaiknya kalau dah macam tu rehat kan sekejap mata anda 5 minit daripada terus mengadap screen...Disini sy sertakan petua2 mudah yang sy kumpulkan daripada beberapa blog yg sy baca untuk mengurangkan sakit kepala. Antaranya adalah:
1) Minum air perahan limau purut / teh kerana kadangkala kita mungkin dehidrasi menyebabkan kepala kita mudah terasa pening.
2) Buat perahan limau kasturi dan perahan tersebut di letak kan di dahi sambil mengurut perlahan2 kedepan. Ini dapat membuat perjalanan darah sekitar dahi dan kepala anda lancar.
3) Makan makanan yang pedas atau lebih senang ambik semangkuk tom yam yang pedas dan makan apabila anda terasa sakit kepala.
4) Jika anda berada di office tiba2 terasa pening kepala, cuba ubah kedudukan duduk anda dengan duduk tegak kerana jika anda duduk membongkok, maka leher akan menampung berat kepala menyebabkan otot menegang dan menimbulkan rasa pening.
5) Minum air rebusan epal hijau. Ambil sebiji atau 2 biji epal dan di potong beberapa bahagian dan direbus bersama 2 gelas air sehingga pekat. Minum air rebusan tersebut.
6) Cara paling mudah ialah dengan merendamkan kaki anda dengan air suam supaya dapat menurun kan tekanan darah kita...
Kesemua cara2 ini jugak dapat mengelakkan kita daripada terlalu banyak menelan ubat2an seperti panadol mahupun paracetemol....Selamat mencuba.

8 comments:

  1. makan tomyam tu plg rare hahahaha
    thx for sharing :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tkasih tkasih..memang rare tapi agaknya kerana kepedasan itu sendiri dapat mengurangkan sakit kepala...

      Delete
  2. Salam...

    Singgah di sini...
    Nice petua.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tkasih tkasih tkasih...bolehlah kita cuma amalkan..tapi kalau masa sakit kepala je lah..

      Delete
  3. kalau stress ke demam ke baru sakit kepala .. nice tips awak

    ReplyDelete
  4. Nice sharing.. thanks :) Haritu terjadi kat SC lab memang ^@!*&!()! haha

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails