JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Monday, June 23, 2014

TERINGAT ZAMAN IKAT PERUT

Ramai2 makan nasi ambeng - Google
Setiap kali kalau sy melihat rancangan Bersamamu, sy hanya teringat satu kata-kata yang sering di ucapkan.. Jika kita susah, ada yang lebih susah daripada kita. Tidak kira betapa susah dan payah nya kehidupan kita jika kita tahu bahwa ada lagi yang lebih menderita daripada apa yang kita lalui, pastinya kita bangkit dan menempuhi setiap halangan dan kesusahan itu.
Mungkin setiap daripada kita akan menempuh kehidupan dengan cara yang berbeza. Ada yang di awal kehidupan nya sudah terdedah dengan segala kesenangan dan ada yang terpaksa menempuh kesusahan sejak dari lahirnya dia ke dunia..
Bila cakap pasal susah ni, teringat zaman-zaman ikat perut... masa zaman mula2 bekerja. Masa tu pastinya gaji pun masih ciput..rumah sewa pun bukan senang nak cari yang murah2, jika ditolak bayar sewa rumah, tambang ke tempat kerja (tak campur tambang sekali sekala nak berjalan2 ambik angin) tolak belanja itu ini.. kadang2 belum sempat dapat gaji yang seterusnya, duit dah tinggal nyawa2 ikan.. tu yang kadang2 kena ikat perut.. makan sekali sehari.. minum air masak je. Bila dok rumah kongsi dengan kawan2, boleh tong2 masak... Kadang2 buat telur dadar kongsi 4 orang makan..ahaksss. Bila agak2 loaded sikit, beli nasi bungkus sorang satu...haha. Perghhh bila kenang balik... Memang satu kenangan yang tak dapat dilupakan.

5 comments:

  1. owh owh TT^TT Hikari takdelah merasa pengalaman mcm tuh.. tapi since Hikari 92 line.. pernah lah rasa susah zaman tuh sikit XDD
    duit pi skolah dapat 50 sen :D belum utk ngaji etang, kalau ada duit baru abah bagi... ahaha
    tapi skang nih adik2 Hikari yg 2 org terakhir dari 8 org kitaorg senang je, lahir2 sume benda dah ada, duit gi skolah RM 5 kadang2 byk dari tuh, kata tak cukuplah.. TT^TT
    padahal gi sekolah je pun adeehhh.. tak faham.. (mmg mahal makanan kantin, tapi tadaklah smpai kna habiskan byk duit) ye dak?
    diorang especially yg 2 org tuh ikan kembung/ikan termenung.. diaorang langsung taknk makan.. hurmmm.. (ibu ckp harga ikan lagi mahal, ye ke??) telur pun taknak, nak ayam, daging je adehhhh penat kan XDD
    mcm yg dlm gambar kat atas Hikari pnah makan 2 kali ke bape kali ntah masa dekat u dulu , time bukak posa :D best (cuma segan sikit dgn kak2 usrah n bdk2 usrah) ahahaha XD

    ReplyDelete
  2. Yun Sing - Hahaha..hidup turun naik..ada kala susah adakala senang adakala sederhana...

    Junkyo No Hikari - Memang ada bezanya dulu dan sekarang..nak2 dari segi jumlah duit belanja sekolah..sekarang harga makanan pun mmg mahal dikantin apalagi macam2 benda nak dibeli..huhu...

    ReplyDelete
  3. Takdir hidup bagi setiap manusia ni lain2... so bersyukur dengan apa yang kita miliki... (peringatan utk diri KN sendiri...)

    ReplyDelete
  4. Nanie Dean - Yup. Kadang2 kita lupa utk bersyukur dengan apa yang kita ada...bila mana sesuatu itu hilang atau tiada barulah kita merasakannya.. hidup ini turun naik.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails