JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Monday, June 30, 2014

RESEPI AYAM MASAK MERAH ALA SANTAI

Ehsan Google
Minta maaflah kalau bulan puasa ni banyak sikit entry pasal resepi2 masakan. Nak beli kat Bazaar dah tentu kalau setakat sepuluh duapuluh hinggit tu memang tak cukup, apalagi kalau sekali nak buffet Ramadhan..kurang2 70 hinggit keatas satu kepala kan.. Jadi alternatif nya adalah kita masak sendiri. Oklah, kali ni kita akan mencuba masakan yang di namakan Ayam Masak Merah Ala Santai. Bahan-bahannya adalah:

10 ketul ayam bahagian peha ( Minta maaflah, sy memang suka peha ayam. Tapi anda boleh jugak guna 1 ekor ayam yang dipotong kecil) Ayam tu semua kita basuh, sapu garam dengan kunyit, goreng dan asingkan.
Bahan-bahan untuk dibuat rencah/di kisar:
4 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
5 tangkai cili merah
5 tangkai cili kering
5 biji tomato 
2 sudu besar sos tomato
Sedikit halia dan sedikit susu cair ( Kesemua bahan di atas dikisar untuk dibuat bahan tumisan)
Bahan-bahan sampingan:
1 biji bawang besar di potong kasar
1 botol kecil kacang peas ( yang ini ikut kesukaan andalah..nak boleh, tak nak pun boleh)
Garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa.

Cara memasaknya mudah aje bila semua bahan diatas dah siap..ahakss. Panaskan minyak dan masukkan bahan yang dikisar tadi sehingga naik bau. Kemudian masukkan kesemua bahan sampingan, garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa dan juga ayam yang telah digoreng tadi. Gaul hingga sebati..agak2 dah sedikit kering, bolehlah diangkat dan dihidangkan...

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails