JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Friday, May 9, 2014

KETENANGAN YANG DICARI...

 Banyak yang hendak diperkatakan tapi lidah kelu seribu bahasa...Banyak yang hendak diluahkan namun hati menyepi menutup rasa... Banyak sebab ingin di nyatakan namun fikiran buntu tanpa alasan..
Pernahkan anda merasakan sedemikian? Di saat mata ingin di pejam untuk tidur namun terasa kita berjaga sepanjang malam... Di saat itu, hati dan fikiran seperti bukan berada bersama kita..melayang2 entah kemana.
Prof Dato' Fadhilah Kamsah ada memberi petua untuk mencari ketenangan jiwa dan hati salah satu daripadanya adalah dengan mencuci minda kita. Paling baik ianya dilakukan pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat,aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya. 
Ada yang berkata esok bermula dari hari ini. 
Kita ingin mengelak daripada kelihatan lemah. dan kita berpura – pura kuat. Kita tersenyum, tetapi dalam hati siapa yang tahu betapa peritnya hati kita. Sampai bila kita harus berpura – pura yang kita sebenarnya lemah dalam mengharungi arus kehidupan. Ingatlah, kita semua adalah manusia. Manusia yang dikurniakan hati dan perasaan. Ada perasaan lemah & duka... ada perasaan kecewa dan sedih.
Allah Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui apa yang terbaik bagi kita dan setiap kesedihan yang kita rasakan. Yakinlah kesedihan dan rasa tidak tenang yang Allah beri itu adalah agar kita kembali mengingatiNYA.
Janganlah kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita.” ( QS.At -Taubah : 40 )

4 comments:

  1. nice sharing...thanks ek blogwalking..done following ;)

    ReplyDelete
  2. Tq Nur Syazwani..will visit yr blog afterwards :-)

    ReplyDelete
  3. nice entry! follow sini :)

    ReplyDelete
  4. Betul tu, bila minda kita bersih dari memikir itu ini kita akan jadi lebih tentang :)

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails