Monday, May 19, 2014

JERAGAT OH JERAGAT...

Cakap pasal jeragat ni, memang ianya dah sinonim dengan kita. Pasti sedikit sebanyak jeragat ni ada dan kadang2 menghantui kita apabila ianya terlalu banyak dan susah untuk di hilangkan. Dalam pasaran terdapat pelbagai produk untuk menghilangkan jeragat namun tak semuanya berkesan malah ada pulak yang mendatangkan kesan yang lain seperti kulit muka kelihatan gelap, jerawat mudah tumbuh, kulit semakin berminyak dan macam2 lagi. Jadi kali ini, apa kata kita cuba cara dan petua dulu2, mungkin agak cerewet sikit caranya tapi yang penting kesan nya ye dak..ahaksss.
Secara kasarnya jeragat merupakan bintik-bintik hitam yang muncul pada permukaan kulit akibat kekurangan nutrien yang kebiasaanya terjadi apabila usia semakin meningkat atau faktor genetik, pengambilan pil perancang, cuaca atau kesan pemakaian produk-produk kecantikan yang mengandungi bahan kimia. Antara petua2 yang sy ambil daripada beberapa blog ialah:
1) Ambil segenggam beras, rendam dalam air anggaran selama sejam. Toskan beras dan tumbuk bersama anggaran 1cm kunyit hidup hingga lumat. Gaulkan bersama perahan sebiji limau nipis dan sebiji putih telur hingga mesra. Sapukan ke seluruhan muka sebagai masker. Biarkan hingga kering. Bilas dengan air suam untuk kekalkan kelembapan kulit.
2) Ambil sesudu susu tepung dan gaul dengan perahan limau nipis sehingga membentuk paste. Sapukan ke seluruhan muka sebagai masker. Biarkan hingga kering. Bilas dengan air suam untuk kekalkan kelembapan kulit.
3) Kulit pisang berangan di tumbuh bersama sedikit tepung dan air menjadi satu paste dan sapukan di muka. Biarkan selama 5 minit dan basuh dengan air bersih.
4) Ambil tisu sebesar muka kita dan rendam dalam putih telur, kemudian tekap/lekat kan di muka kita sehingga tisu itu kering dan kemudian basuh muka dengan air bersih.
Itulah antara petua2 untuk menghilangkan jeragat..selamat mencuba ye.

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails