JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Monday, July 22, 2013

RESEPI BEBOLA COKELAT ALA SANTAI

Ahakksss...dah lama jugak sy tidak memberikan resepi samada masakan mahupun kuih muih...mmg dah lama jugak sy tidak ada masa untuk memasak, balik rumah biasanya dah kelambatan. Jadi sempena dengan Raya pun dah nak dekat, maka sy pun terfikir nak buat biskut cokelat.. satu je yg penting pasal buat biskut cokelat ni ialah kepekatan cokelat tu..kena sedang2..terlalu cair pun tak sedap, terlalu pekat pun jadi keras rasanya..jadi yang sedang-sedang saja..ahaksss. So, jom kita mulakan, antara bahan-bahannya adalah...
100gm coklat masakan untuk bahan bebola
150gm coklat masakan untuk bahan celupan/saduran
90gm krim putar
70gm kek coklat ( yang akan diramas2 untuk dijadikan bebola)
10gm butter koko
Cara membuatnya amat mudah sekali. Cairkan coklat dan krim putar, setelah cair kacau sehingga acuan tersebut sejuk. Setelah itu, masukkan kek coklat tadi dan di ramas2 dan buat adunan bulat seperti bola.
Kemudian anda bolehlah membuat bahan celupan iaitu dengan mencairkan coklat dan butter koko tadi. Cucuk bebola tadi dengan garfu dan celup dalan bahan celupan dan kemudian sejukkan. Anda boleh letak kacang yang telah ditumbuh dan taburkan atas bebola coklat tadi sebagai penyedap.. Mudah bukan? So selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails