JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Tuesday, August 7, 2012

RESEPI KUIH LAPIS


Ehsan Google..

Kuih lapis ni memang kat mana2 ada di jual tak kiralah untuk di makan waktu pagi, petang mahupun waktu berbuka puasa. Cara membuatnya memang senang cuma remehnya bila nak buat berlapis2 tulah, ada orang buat dua(2) lapis aje, janji ada lapis..ahaksss. Masa kecik2, kalau sy makan kuih lapis ni mesti akan bukak selapis-selapis...Dah besar ni, ngap aje. So kali ni, jom kita buat kuih lapis. 

Bahan-bahannya adalah:
1 cawan tepung gandum
3/4 cawan tepung jagung
1 1/2 tepung beras
1 - 2 cawan gula, ikut pada tahap kemanisan yang anda suka
4 1/2 cawan santan tidak terlalu pekat kepekatannya.
Pewarna merah, sedikit garam.

Cara membuatnya pun senang. Dan nak lagi senang, masukkan semua bahan kedalam blender dan kisar hingga halus dan sebati ( walaupun sebenarnya masukkan satu2 lagi elok, tapi hasilnya lebih kurang sama je). Lepas tu tapis adunan tadi dan bahagikan kepada 2 bahagian ( jika anda nak buat 2 warna, kalau nak 3 warna buatlah 3 bahagian ) Kemudian kukus adunan tadi dalam loyang atau apa2 bekas, masukkan selapis demi selapis. Setiap lapis kukus dalam 5 hingga 10 minit dan akhirnya....emmm dah masuk waktu berbuka ke? ahaksss Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa.....

2 comments:

  1. kuih ni simple nak buat tapi lazatnya tak terkata

    ReplyDelete
  2. bestnye. suke kuih lapis!

    dill.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails