Thursday, May 3, 2012

KENAPA KITA STRESS?

Stress! Stress! Stress! Kata2 ini selalu sangat kita dengar bila saja kita melihat seseorang berada dalam keadaan tidak terurus ataupun mengalami masalah. Stress tidak kira dari segi mental mahupun fisikal, pokoknya stress. Stress berlarutan jika tidak dikawal boleh jugak menyumbang kepada penyakit jantung. Jadi, kali ini kita cuba ketahui antara punca2 stress masa kini diantaranya ialah:
Keadaan mengancam dari segi emosi, fizikal dan perasaan seperti takut untuk menghadapi ancaman yang dihadapinya menyebabkan tekanan.
Tekanan dalam diri sendiri kerana tidak dapat memenuhi cita2 iaitu kepentingan kerjaya, bercita-cita tinggi, mementingkan hasil kerja dan kesempurnaan dan apabila tidak dapat mencapai apa yang dikehendaki akan menyebabkan diri kita berada dalam keadaan tertekan.
Keadaan keseluruhan tempat kerja jugak memainkan peranan dalam menyumbang stress terutama dari segi suasana ruang tempat kerja samda sempit, bising, kotor, tidak teratur dll. Bebanan kerja, keadaan kuantiti kerja, sikap individu tidak kira dari rakan sekerja, bawahan mahupun atasan, prosedia dan pelbagai lagi situasi tempat kerja jugak boleh menyebabkan stress.
Tekanan kewangan dan keharmonian rumahtangga mahupun keluarga jugak mampu membuatkan diri kita stress disamping faktor2 kesihatan yang tidak terjaga.
Oleh itu, cuba elakkan diri daripada stress. Ada orang cakap, sauna boleh mengurangkan stress. Ada yang  kata bersukan mahupun beribadah pun boleh meringankan stress. Cara anda?

2 comments:

  1. berdoa, berusaha dan bertawakkal sebab kemampuan kita sebagai hamba sangat terbatas dan rencana Allah itu amat sempurna.

    ReplyDelete
  2. Terlalu banyak kerja dan tekanan untuk menyiapkannya barangkali punca stress..

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails