JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Saturday, March 17, 2012

MAKAN-MAKAN DI MUAR

Satay perut sy order di Muar
Hari tu ada sy cakap pasal sy singgah di Muar sekejap sebelum bertolak balik ke KL. Tujuannya adalah untuk memenuhi hajat perut sy yang ingin makan satay perut pada waktu sarapan pagi dan jugak pekena asam pedas tengaharinya. Memang sedap satay perutnya walaupun ada jugak satay daging, ayam, hati dan limpa tapi bagi sy satay perut memang the best. Di Muar memang satay menjadi hidangan sarapan pagi selain daripada mee jawa, mee rebus dan lontong. Kalau tengahari pulak, makanan yang paling popular adalah asam pedas dan mee bandungnya...perghhh memang ternaik sedapnya. 
Asam pedas ikan mayong
Ada banyak tempat restoran yang menjual asam pedas yang sedap2 di Muar. Selalunya sy pergi di bahagian tepi Tanjung Muar atau dikenali Tanjung Emas dan juga di jalan Joned. Tengahari tu sy makan di kedai makan yang terletak di jalan joned. sy order asam pedas ikan mayong.. dapat pulak bahagian kepala ikan, memang menyelerakan. Ada jugak beberapa kedai di tanjung agas yang sy lihat ramai yang makan disana. Anyway, bagi anda yang ada kesempatan singgah di Muar pada waktu pagi atau tengahari, jom pekena satay dan asam pedas diorang...
Satu lagi makanan yang selalu orang buat kunyah2 kalau bersantai di tepi sungai Muar adalah mee siputnya. Memang garing dan sedap. Cuma sekarang harganya dah mahal sikit, kalau dulu sepeket boleh dapat dalam RM1.50 sekarang rasanya dan jadi RM1.70 atau RM1.80 kot... Selalunya orang akan beli berpeket2 bawak balik ke KL...ahaksss tu yang kadang2 bila sy nak beli diorang cakap habis sebab ada yang borong bawak balik KL...

10 comments:

  1. ee.. ni yg buat rindu balik muar ni.. mama selalu belasah mee bandung hanifah dgn rojak kt tanjung

    ReplyDelete
  2. satay perut sedap ke...sedangkan sup yang ada perut saya tak makan,satay perut mungkin juga tidak..tapi asam pedas tu pasti saya akan cuba jika Muar nanti...

    ReplyDelete
  3. mama pipie - hahaha lupa jugak kan. rojak muar pun sedap boleh tahan sedap jugak...

    ummiarissa - satay perut dia bukan macam sup perut kat sini ummi, perut dia perut susu.. tak liat dan memang sedap. kat kl mmg jarang dapat satay perut macam tu.

    ReplyDelete
  4. sedapnya, misiput saya baru makan, order dgn kawan, sedap rupanya ye, makan dgn sambal cili dia =)

    ReplyDelete
  5. teringin juga merasa satay perut..

    ReplyDelete
  6. alahaiii, igt nak sambung ceta sblom nih..aishhh..hehhe

    ReplyDelete
  7. Saya suka ASAM pedas JJ, kat jalan Joned.. kalau sebelah malam pula .. kat kedai nie ada jual MEE bandung.. yang sangat sedap... ....

    kalau saya balik muar.. mesti pi makan

    ReplyDelete
  8. Kalu belah malam punya sate kat area persimpangan jalan haji abdullah - jalan mulia , kdai sate pak cik tu pun bleh tahan sedap jugak , tp ramai xtau

    ReplyDelete
  9. Beskal Buruk - Ooo ye ke? Kena cuba jugak ni.. akan datang sy trun Muar pasti akan cuba..

    ReplyDelete
  10. Alhamdulillah..Best jumpa entry ni.

    Kite org muo..tapi lame betul tak balik..huhuhuhu..

    kene google utk ronda2 tempat best kat muo.

    Alhamdulillah..jumpa entry best n info dari tuan blogger.

    terima kasih ya.



    Salam ukhwah,
    che'Pah
    www.latifahsuleiman.blogspot.com

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails