Thursday, February 9, 2012

PENYAKIT KENCING TIKUS

Banjir jugak boleh membawa kesan penyakit ini
Entah kenapa tiba2 popular pulak nama penyakit kencing tikus ni semenjak arwah Din beramboi meninggal dan paling baru arwah Izwan pilus pulak meninggal disebabkan penyakit tersebut. Bahaya ke penyakit ni sehingga membawa kematian? So sy pun selidik ke wikipedia dan beberapa blog lain yang menerangkan tentang penyakit ini...sy cuba ringkaskan mengikut kepada fahaman sy, kalau tiru bulat2 memang susah nak faham sebab pakai bahasa saintifik...ahaksss.
Siapa yang jumpa penyakit ini dan sejarahnya....kita skip.
Penyakit ini terjadi daripada bakteria leptospira yang menyerang manusia dan haiwan. Punca penyakit ini kebanyakkannya adalah melalui air kencing haiwan yang dijangkiti dan berjangkit selagi ia masih lembab. Sungguhpun tikus dan mondok merupakan hos utama, ianya boleh jugak di dapati daripada sejumlah mamalia besar yang lain seperti anjing, rusa, landak, lembu, biri2, rakun dan lain-lain sebagai hos kedua. Sebagai conoh anjing yang menjilat rumput yang mempunyai kencing tikus, jadi anjing itu jugak menjadi pembawa penyakit tersebut.
Penyebaran boleh berlaku melalui air, makanan dan tanah yang mengandungi kencing tikus samada kita tertelan atau tersentuh melalui kulit kita yang terluka. Kawasan2 banjir dan kedai2 makan yang mempunyai kawasan berair yang tidak terjaga jugak boleh menyumbang kepada penyebaran penyakit ini, atau mereka yang suka berendam terlalu lama di kawasan berair seperti peluncur dan pengayuh air berbuih jugak mempunyai risiko tinggi kerana sentiasa terdedah kepada air.
Simtomnya...pertamanya akan mengalami demam, sejuk, migrain, sakit kepala yg kuat. Perlu dirawat dan mendapat rawatan segera pada masa ini. Jika tidak sistom kedua akan berlaku seperti kerosakan hati yg menyebabkan demam kuning dan kegagalan buah pinggang.
Itulah serba sedikit tentang penyakit kencing tikus....salam santai.
(Sumber daripada Wikipedia)

3 comments:

  1. al kisahnya...terima kasih ye...JSS

    ReplyDelete
  2. ye ke, baru tau. pasni leh wat langkah berhati2..thanks tuk info yer..:)

    ReplyDelete
  3. Assalam...
    memang bahaya sajit ni sebab kita tak tau mula puncanya...maka elakkan la dari tempat2 kotor.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails