JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Tuesday, May 31, 2011

KEGAGALAN BERCINTA

Kalau cakap pasal novel cinta, memang ramai betul yang nak beli, lebih2 lagi kalau ceritanya yang menyayat hati, penuh perasaan dan menyentuh naluri kita. Sy bukanlah nak mengupas tentang novel mahupun cerpen cinta tetapi cuma nak menyentuh tentang percintaan yang gagal beberapa kali. Dimana silapnya atau adakah masih ada cinta untuk mereka yang gagal dan gagal dalam bercinta? 
Ramai yang memperkatakan cinta sejati datangnya daripada hati. Yuppp sy rasa tak dapat nak di sangkal lagi, tetapi berapa ramaikah yang mempunyai cinta sebegini? 10 daripada 10 orang? 8 daripada 10 orang? Susah benar ke nak mendapat cinta sejati atau masih ada ke cinta sejati diluar sana? Suatu kajian yang dibuat oleh sebuah majalah menunjukkan daripada 100 orang pelbagai usia ditanya apakah yang mereka pandang atau nilai dalam cinta, jawapannya...40 org menjawab harta, 30 orang menjawab rupaparas, 25 orang menjawab hatibudi dan 5 menjawab yang lain-lain.Mungkin kesemua kriteria tersebut mempunyai kepentingan tersendiri, tepuk dada tanya selera. Tetapi adakah kegagalan cinta berkali2 ada kaitnya dengan kriteria2 tersebut? Harta, rupa mehupun hatibudi? Anda punya pendapat?  

8 comments:

  1. agama yang paling penting
    =)

    ReplyDelete
  2. bergantung pada keadaan sbenanye. kite sendiri tidak pasti apa yang akan berlaku dalam hidup kite ni. kite hanye merancang, Tuhan menentukan segal.

    yang gagal itu, akan amik masa untuk pulih.

    dill.

    ReplyDelete
  3. Errrmmmm.... Susah nak jawab... Sebab bila kita jatuh cinta dgn seseorg tu, kita sendiri pun tak sedar apa sebab kita jatuh cinta dgn si dia... =)
    Have a nice day!!!!

    ReplyDelete
  4. hatibudi penting jugak... tapi kalau tiada harta mcm mana ye!, cinta bukan bole bagi makan... maknanya disini, kalau dah cinta sama cinta, maka sama2 lah berusaha utk membina sebuah keluarga bahagia & berusaha utk mencari harta dunia utk keselesaan bersama.
    semoga cinta makin bercambah dan makin dalam, bila rumahtangga bahagia dilimpahi kesenangan hidup.
    rupa paras juga kadang2 di amil kira, kalau pasangan kita pandang kita hatinya jdk tenang, bermakna rupa paras kita sudah cukup indah, cantek, ensem buat org yg kita sayangi, begitulah sebaliknya..
    kalau kita pandang org tu ensem or cantek, tapi hati kita tidak tenang.. maka dia bukanlah seorg yg cantek or ensem di mata kita.
    itu pandangan peribadi saya...
    salam santai...

    ReplyDelete
  5. saya pilih hati budi... rupa paras tu kira bonus... yang penting, orang itu boleh terima kita seadanya. :)

    ReplyDelete
  6. kadang2..cinta itu sangat menyakitkan kan..??huuhuu

    ReplyDelete
  7. Ai Ni - bukan kadang2, memang cinta tu menyakitkan...opss terlebih sudah.

    Siti - macam kitakan? hahahaha...

    My Little DIary - Kira semuanya penting mengikut keadaanlah ni. Kadangkala memang semua itu perlu cuma cara kita meletakkan kepentingannya.

    ct marqonah - bila dah bercinta, semua kita nampak indah belaka kan...

    nelly - sepatutnya memang itulah yang utama, tetapi sayangnya dalam kajiselidik tu, ugama tulah yang termasuk dalam katogeri lain2...sedihkan.

    ReplyDelete
  8. Taw xpe.... Tapi, bila bergaduh, Sume yg indah tu dh x nmpak dh... Yg buruk lagi jelas di pandangan mata... Hmmmmmm....

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails