JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Tuesday, April 26, 2011

BAGAIMANA MENGENALI HATI SESEORANG?

Dapat anda nilai dari renungan Cik Google ni?
Kali ini sy tak nak buat entry tetapi sebaliknya sy nak mengajukan persoalan kepada anda tentang perasaan dan naluri kita sebagai manusia biasa. Perasaan tentang menilai individu, naluri tentang kejujuran dan hatibudi seseorang. Kita selalu dengar atau pernah mengalami pengalaman bagaimana kadangkala kita salah dalam menilai diri seseorang kerana luarannya malah kadangkala kita jugak salah dalam menilai dalaman mereka. Yang bersifat baik dan sopan santun tetapi mempunyai agenda yang tidak baik di belakangnya tetapi yang bersifat kasar ada kebaikan dalam hatinya. Kata orang putih, 'don't jugde the book by its cover'.. Kata orang melayu ' burung yang terbang lama2 hinggap ke sarang nya jugak'...ahaksss tak ada kaitan pun.
So, bagaimana untuk kita menilai seseorang, mengenali hatibudi seseorang dan yang penting apa yang kita nilai itu benar...setidak-tidaknya.

7 comments:

  1. Actually, sgt susah utk kita menilai seseorg tu... Seperti yg JSS ckp kt ats, org yg nmpk baik luarn, sbnrnya ada agenda tersendiri... Sebab tu ada org cakap "kita akan mengambil masa seumur hidup utk mengenali seseorg tu"....

    ReplyDelete
  2. salam,
    ermmmm bila berckp bab menilai org ni, susah sikit, pasal bukan semua manusia tu sempurna seperti malaikat. mungkin hari ini hatinya jahat, suke ganggu org, kecewakan org, musnahkan hidup org..
    mana tau esok lusa, Allah SWT memberi hidayah padanya maka dia menjadi seorg manusia yang lebih baik dari seribu lelaki yang tidak pernah meninggalkan solat...
    hati manusia hanya Allah SWT saja yang tahu.

    ReplyDelete
  3. huhu sy pula jenis tak berani nak nilai org..silap nilai berdose lak kan ;)..

    ReplyDelete
  4. perlu amik masa utk mengenali seseorang. manusia boleh berubah. kadang2 bile dah kenal lama pun, boleh bertukar 360 darjah.

    siapa tahu?

    Miss Dill^^

    ReplyDelete
  5. salah tu..
    burung terbang dipepeskan lada ( pun takde kena mengena dan takde makna, buang karen aja).

    kalau kakct, tolak jauh2 sikap buruk sangka. kebenaran pasti terserlah jua akhirnya. biarkan Allah yg uruskan balasan jika kawan2 yg ada PHD tu sbb Allah adil.

    kalau kita yang membalasnya terlebih2 pulak nnt. pengabis kita pulan jatuh berdosa.

    ReplyDelete
  6. errmm kaloi pun tak tawu cmne nak nilai hati orang
    tapi selaunyer kaloi think positive jerk
    bile daa kenal and tawu perangai
    baru laa pat menilai diri dye cmne

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails