JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Saturday, January 8, 2011

RESEPI KUEY TIOW LADNA

Salah satu resepi simple yang yang sy selalu masak selain daripada maggi goreng J ialah kuey tiow ladna. Tapi jangan marah ye kalau bahan yang sy buat ni banyak sikit sebab nak bagi urrrmmp pada rasanya..tapi terserah kepada anda dan mengikut kesukaan dan sentuhan anda. So antara bahan-bahannya adalah:
100 gm kuey tiow
100 gm daging lembu yang direbus
Sedikit sawi
Sedikit kubis
Sedikit lobak merah
1 batang lada merah
1 cawan stock air rebusan daging
2 sudu besar kicap pekat
2 ulas bawang putih diracik
1 sudu tepung jagung
1 biji telur
Garam dan gula secukup rasa.

Cara memasaknya adalah dengan panaskan minyak dan kemudian goreng kuey tiow dengan kicap dan lepas tu angkat dan asingkan dan letakkan dalam pinggan. Kemudian tumis bawang putih hingga naik bau, masukkan semua bahan diatas dan masak sehingga mendidih. Kemudian anda bolehlah tuangkan kuah yang dimasak tadi keatas kuey tiow yang digoreng. Selamat mencuba.

6 comments:

  1. oh, my favourite! sedapnya lama dah tak makan.

    ReplyDelete
  2. my feveret jugak..nti nk try lar ;)

    ReplyDelete
  3. noraim - bila ada masa atau tengah cuti tak tahu nak buat apa, cubalah.
    babykristal - hari tu dah masak cookies kan, cuba masak yang ini pulak..

    ReplyDelete
  4. kalau nak buat kue tiow hongkong lak?? cume tambah telur jer kan kat kue tiow tu. umm yummy!

    ReplyDelete
  5. noraim - dah cuba nanti beritahu ye.:-)
    ~amalina~ - betul tu, tambah telur dan pekatkan sikit kuahnya serta sedikit soya sauce...ahakkss, dah boleh bukak kedai aneka mee tu.

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails