JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Monday, November 15, 2010

KRISIS PENCERAIAN 10 TAHUN PERTAMA


Pagi tadi waktu dok mendengar radio Sinar.fm, pihak Jakim mengatakan bahwa 10 tahun pertama pasangan yang berkahwin akan menghadapi krisis penceraian. Daripada 135,000 pasangan yang mendirikan rumahtangga, lebih kurang 27,000 daripadanya menghadapi krisis ini pada tempoh yang dinyatakan. Banyak tu!! Adakah ini bermakna kebanyakkan pasangan yang berkahwin tidak mampu mengharungi arus peredaran zaman dan jugak dugaan kehidupan masa kini yang memerlukan kesabaran dan ketenangan? 


Mungkin bagi sy kalau usia 1 hingga 5 tahun tu, aspek kematangan, kewangan dan sosial kehidupan banyak memberikan kesan. Bagaiman pulak bagi pasangan yang sudah mendirikan rumahtangga lebih daripada 5 tahun? Masih belum matangkah? Masih belum mampu menentang cabaran dan dugaankah? Mana pergi sifat saling memahami dan susahpayah bersama selama ini? Mungkinkah jugak semasa belum berkahwin, kita belum benar2 mengenali pasangan kita? Kita hanya mengenali atas dasar perasaan cinta dan kadangkala cinta itu melampaui segalanya hinggakan setiap perkara adalah kebaikan walaupun hakikatnya adalah berlainan....Mungkin bagi pasangan yang masih belum mempunyai anak, ianya merupakan satu kelegaan. Bagaimana jika ada yang mempunyai seorang anak, 2 orang, 3 orang dan selebihnya? Antara perkara yang paling dibenci oleh Allah s.w.t adalah penceraian.....


4 comments:

  1. tepuk dada tnya hati masing2..tiada siapa yg berkahwin utk bercerai..semua m'harapkan bahagia..

    ReplyDelete
  2. urm..susah nk komen nie.
    lain org lain kes dia.

    ReplyDelete
  3. azni - memang betul tu. bak kata orang, manusia gagal untuk merancang tapi bukan merancang untuk gagal..
    N@H @H - macam lawyer pulak ye, main pakai kes2:-)
    anyway, hopefully we are not among 27,000 kes tu.

    ReplyDelete
  4. tu.lah..bila jemput makan nasi minyak.katalah hingga bahagia keakhir hayat..bukan sampai ke anak cucu..tgk skrg..bila dah ada anak cucu ..dah bercerai..coz..doa org yg dtg majlis kawin dulu doa..ke anak cucu ..huhu..anywhere..benda ni..bagi saya aalah..normal..coz..ini..keje dia..tak ada org kawin nak cerai..tapi kalau masam muka..dan masalah lain camne..?dan apa yg saya nampak adalah KEWANGAN ADALAH MASALAH UTAMA.diikuti dgn mahu..bebas..

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails