Sunday, November 14, 2010

KATA ORANG CINTA MONYET CINTA MAINAN

Bila cakap pasal cinta monyet, teringat sy pada satu lagu yang cukup popular satu ketika dahulu. Pada masa tu lagu ini dinyanyikan oleh Kak Pah kita ( Dato’ Syarifah Aini ) iaitu lagu bertajuk “Siapa Pernah Jatuh Cinta” antara lirik lagu tersebut adalah…
Siapa pernah jatuh cinta
Pada pandangan yang pertama
Adakah memang sama dengan kupunya cinta
Yang kini kualami sendiri
Bila dengar lagu tu je, teringat sy pada zaman sekolah-sekolah dulu. Kata orang zaman cinta monyet. Adakah cinta monyet ni dikatogerikan kepada cinta pandang pertama? Emmm mungkin ya dan mungkin tidak. Kadangkala cinta monyet ni datangnya daripada perasaan tahap suka yang melampau hingga menyebabkan kadangkala kita keliru dengan perasaan suka dengan perasaan cinta. Kadangkala apa yang kita nampak pada pandangan pertama adalah kecantikan, ketampanan, kebaikan, keayuan, kesopanan dan macam2 lagi sifat yang timbul daripada 1st impression yang menyebabkan kita suka kepada seseorang tanpa mengambil kira hati budi, sifat sebenar, kelakuan dan lain2 aspek. Menurut kajian, 60% cinta monyet berlaku semasa kita bersekolah rendah.
Jangan tak tahu daripada sekolah rendah lagi dah ada benda2 macam ni. Kalau setakat si A suka si B, si C suka si D tu, memang dah biasa sangat berlaku di zaman sekolah lagi…Lebih2 lagi dengan dunia cyber yang main meluas sekarang ni dengan website seperti myspace, facebook, twitter dan lain2 lagi. Adakah cinta monyet ini kekal hingga ke akhirnya? Well, sad to say, ianya boleh dikatogerikan kepada jarang-jarang kita dengar, lagipun rasanya masa dan usia sebegini memang tidak sesuai untuk kita fikirkan soal2 cinta.…..Walau apa pun, kadangkala, kenangan2 sebegini banyak mempengaruhi kehidupan kita pada peringkat seterusnya kerana cinta monyet itu pasti akan bertukar menjadi cinta sejati…. mungkin pada orang yang sama, mungkin pada orang yang lain...who knows....kata oranglah.

2 comments:

  1. usia mcm nie mmg x sesuai bercinta...bile dah habis sekolah samb ke ipt n masa tue jmpe org lain pulak kan...
    tp x d nafikan ada jugak cinta monyet nie yg kekal n ada jugak yg kawen akhirnya...tp pape pn semua nya adalah jodoh yg Dia dah tetapkan...

    (^_^)v

    ReplyDelete
  2. wah..wah..wah. kita belum cakap pasal cinta zaman ipt, dia dah advance dulu...anyway, memang betullah apa yang awk cakap tu...emm ni mesti pernah ada cinta monyet ni:-)

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails