Thursday, October 14, 2010

TRIBUTE UNTUK TAN SRI P RAMLEE

Sempena dengan Astro menjadikan bulan ini untuk mengingati seniman agung tanahair kita iaitu TS P Ramlee dengan menayangkan filem2 nya, maka jom santai sekejap juga ingin mengambil kesempatan untuk berkongsi sejarah P Ramlee bagi kita mengenali dengan lebih rapat siapa itu P Ramlee. Dilahirkan pada pagi Hariraya, 22 Mac 1929 dirumah neneknya di no 40A, Counter Hall, Penang. Anak kepada Teuku Nyak Putih Teuku Karim dan Che Mah Hussein. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kg Jawa dan kemudian Francis Light School. Semasa perang dunia ke 2, P Ramlee mendapat pendidikan di Japanese Navy School. Pandai bermain pelbagai alat muzik bermula daripada ukele, gitar dan biola. Menjadi juara nyanyian anjuran Radio Pulau Pinang pada tahun 1947 dan terpilih sebagai Bintang Penyanyi Utama Malaya. Dalam pertandingan itulah beliau menggunakan P (bagi Puteh) sebagai awalan namanya dan kekal sehingga sekarang.
Dari segi perkahwinan beliau pula, mula mendirikan rumahtangga dengan Junaidah Daeng Haris pada tahun 1953 dan dikurniakan 2 orang anak iaitu Mohd Nasir dan Arfan. Bercerai pada tahun 1954 dan berkahwin pula dengan Norizan pada 6 Februari 1955 tapi bertahan sehingga 1961. Pada tahun yang sama P Ramlee bertemu dengan Saloma atau Salmah Ismail dan berkahwin pada 21 November 1961. Sepanjang perkahwinan P Ramlee cuma mempunyai 2 orang anak dan R Ramlee juga telah mengambil beberapa orang anak angkat antaranya ialah Betty, Zakiah @ Zazaloma, Sabarudin @ Badin dan akhir sekali Dian.
Pendekar Bujang Lapok

Dalam dunia perfileman, P Ramlee telah berlakun dalam 67 buah filem bermula daripada filem pertama "Chinta" dan filem terakhir " Laksamana Do Re Mi" dan P Ramlee juga telah mendendangkan hampir 359 buah lagu. Beliau juga pernah memenangi anugerah di Festival Filem Asia di HongKong, Jakarta, Kuala Lumpur, Manila, Singapore, Taipei dan Tokyo. Tidak ketinggalan Festival Filem Antarabangsa di Berlin.
P Ramlee meninggal pada usia muda iaitu 44 tahun pada pagi Selasa 29 Mei 1973 kerana di serang sakit jantung dan jenazahnya di kebumikan di tanah perkuburan orang-orang Islam di Jalan Ampang.

Labu Labi

Kalau cakap pasal filemnya, pasti kalau di tayang beratus kali pun kita tidak akan bosan kerana lakunannya yang bersahaja tidak kira apa watak sekalipun yang dilakunkan. Antara filem-filem P Ramlee yang menjadi kegemaran saya adalah seperti Ahmad Albab, Anak Bapak, Anakku Sazali, Antara 2 Darjat, Bujang Lapok,
 Do Re Mi, Hang Tuah, Hujan Panas, Ibu Mertuaku, Ibu, Kancan Tirana, Labu Labi, Nasib si Labu Labi, Laksamana Do Re Mi, Pendekar Bujang Lapok, Masam-masam Manis, Madu Tiga, Keluarga 69, Musang Berjanggut, Nujum Pak Belalang, Penarik Becha, Seniman Bujang Lapok, Semerah Padi, Sejoli, Sarjan Hassan, Sabaruddin Tukang Kasut, Tiga Abdul, Ragam P Ramlee dan banyak lagi filem-filemnya yang cukup hebat dan mantap.
Jasa beliau dalam bidang seni tanahair tetap akan dikenang sampai bila-bila dan beliau tetap bertakhta menjadi seniman agung. Semuga rohnya dicucuri rahmat.

p/s : Filem yang paling saya minat adalah Labu Labi. Suka bila part si Labu cakap " Asal aku mimpi aje kau datang, asal aku mimpi aje kau datang. Agaknya engkau tak ada kerja lain ye Labi "
Apa pulak tag kegemaran anda?

3 comments:

  1. TS P Ramlee memang legend yg tiada pengganti..
    http://www.duitlama2u.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. My favourite P Ramlee shows: Do Re Mi, Bujang Lapok, Labu & Labi. My favourite laugh line as a child: "Tuan Haji Bakhil bin Lebai Kedekut.."

    ReplyDelete
  3. Ian ax - yup, dimanakan ku cari ganti
    Haruki - So, i suppose u like to watch the P Ramlee comedies film.. right?

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails