Monday, October 11, 2010

RESEPI JEMPUT-JEMPUT BERGEDIL ALA SANTAI

Ada orang bertanya kenapa ada yang setengah-setengah resepi di letak "ala-santai" dan ada yang tidak. Sebenarnya bila saya letak ala-santai selepas nama resepi tu maknanya resepi tu saya buat sendiri, kalau tidak tu maknanya samada saya baca melalui majalah ataupun seseorang memberitahu saya resepinya. Tapi andaikata adalah resepi2 tu yang sama dengan yang sedia ada, maka ianya berlaku secara tidak sengaja almaklumlah resepi ni pun macam lagu...kot mana pun, mesti ada sedikit yang persamaannya.
Kali ini saya akan bagi anda resepi jemput-jemput bergedil ala-santai ( Actually saya panggil bergedil 2 dalam 1 sebab boleh buat jemput-jemput atau boleh jugak masuk dalam lontong)
Bahan-bahannya adalah:
4 biji kentang besar direbus dan di lenyek
2 biji bawang merah ditumbuk
3 biji bawang putih ditumbuk
2 tangkai daun sup dimayang
2 tangkai daun bawang dimayang
200gm daging dicincang
2 biji telur dipukul
5 keping biskut tawar di pecah lumat / ramas pakai tangan pun boleh
10 - 15 sudu besar tepung gandum ( agak-agak )

Cara membuatnya. Cukup senang. Masuk semua bahan( kecuali tepung) dan gaul hingga sebati, kemudian sedikit demi sedikit masukkan tepung hingga cukup untuk dijadikan doh jemput-jemput. Panaskan minyak dan goreng sehingga kuning keemasan.

2 comments:

  1. cam best jek.. bley try nanti.. ^_^

    ReplyDelete
  2. ooo kena try tu. Kalau awk masak rasanya lagi sedap kot

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails