Thursday, October 7, 2010

PETUA - PETUA MASAKAN 4

Kalau kita perhatikan pada generasi dulu2, tidak kira dalam apa jugak keadaan seperti masakan, kerja, perhubungan, perkahwinan, rumah...apa saja yang ada disekeliling, mesti ada pantang larang atau petua-petua. Kadangkala petua2 yang diberikan mempunyai tujuan2 yang tertentu serta tersembunyi, sebagai contoh jangan duduk atas bantal, jangan main bawah rumah, jangan menyanyi semasa memasak dan pelbagai lagi petua2 orang dulu2. Petua masakan kali ini adalah antaranya:
Melembutkan Mentega Kacang
Masukkan 1 sudu madu kedalam mentega kacang dan tunggu dalam 30 minit dan kemudian kacau madu dan mentega menjadi sebati
Elak Goreng Tauhu Jadi Hancur
Sebelum goreng, taburkan sedikit garam dalam minyak dan biar sebati, kemudian barulah masukkan tauhu. Tauhu tidak hancur dan melekat pada kuali serta minyak dapat digunakan lagi.
Melembutkan Nasi Lemak
Cara yang biasa orang dulu2 guna untuk melembutkan nasi lemak adala dengan memasukkan dalam setengah cawan beras pulut dalam nasi lemak tadi dan nasi lemak itu tidak akan menjadi keras dan lebih sedap.
Elak Nasi Lembik
Jika nasi anda lembik, kupas kentang dan potong 2 lalu masukkan dalam nasi tadi, bergantung kepada berapa lembik nasi tersebut.
Hilangkan pahit Mengkudu
Sebelum di masak atau dibuat ulam, rendam pucuk mengkudu denga air garam selama 30 minit dan kemudian di ramas sehingga keluar airnya dan di tos.


No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails