Monday, October 25, 2010

BILA POKOK BERBUNGA

Nampak tak ada 4 batang bunga?
Cakap pasal pokok ni, perkara yang paling best dan memberi kepuasan ialah apabila ada hasilnya bila dia besar. Kalau pokok buah, maka kepuasannya bila pokok tu berbuah. Kalau pokok bunga, of coz bila pokok bunga tu berbunga...Sure anda gelak kan sebab mestilah pokok buah, dia berbuah. pokok bunga mesti berbunga.. tapi jangan anda tak tahu, ada pokok buah sampai ke tua pun dia tak berbuah... ada pokok bunga sampai mati pun dia dok keluar daun je tapi tak ada bunga...:-) 
So cuma nak cerita salah satu pokok bunga yang saya tanam hampir 5 bulan lalu, akhirnya berbunga. Lama jugak saya tunggu pokok ni berbunga sebab saya suka bunga putihnya yang bersesuaian dengan konsep rumah saya yang banyak warna putih. Dok tambah baja bunga, dok jaga air...tapi tak jugak bunga-bunga sampailah minggu lepas bila pokok tu berbunga...bukan satu tapi sampai 4 bunga keluar!! Puasnya.. terasa penat lelah menanam dan menjaganya berbaloi. Agaknya macam tu jugaklah rasanya ia para penanam pokok di Malaysia ni ye...kalau berbuah, pasti ada pendapatan untuk keluarga mereka dan kalau tidak, maka kuranglah sedikit. Apa2 pun, yang penting, hijaukan sekeliling rumah anda dengan pokok2 buah dan bunga.

2 comments:

  1. nenek saya mmg jnis suka sgt3 tanam pokok2 bunga kt umah.. tp kna rajin jg nak merumput n membaja. sronok kannn tgk bila pokok bunga dh bbunga.. ^^

    muchas luvas, wawa~* secretwhisper.net

    ReplyDelete
  2. memang seronok..wawa tak ikut sekali nenek tanam pokok?

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails