Tuesday, September 28, 2010

PETUA-PETUA MASAKAN 1

Kadangkala, masakan bukan saja tentang dengan kesedapan dan kelazatan, tapi bagaimana ianya boleh menjadi sedap dan lazat. Bagaimana daging boleh jadi lembut? Bagaimana ikan goreng tidak terpecik minyaknya semasa menggoreng? Ini semua bukan daripada reseipi, tapi daripada petua-petua. So, entry kali ini saya akan cuba mengingatkan petua-petua yang pernah saya baca dan jugak mempraktikkannya sendiri. 
Elak Ikan Melekat Pada Kuali
Masukkan sedikit garam pada minyak dan kacau hingga sebati. Kemudian bolehlah anda menggoreng ikan atau ayam. Jangan pulak anda masukkan terlalu banyak garam, nanti masin pulak ikan anda.
Melembutkan Daging
Masukkan segenggam beras pulut dalam air dan rebus bersama daging.
Elak Telur Retak Bila Direbus
Khas bagi merebus telur dalam kuantiti yang banyak. Masukkan telur dalam bekas jaring besi / biasanya digunakkan untuk letak bawang @ kentang, kemudian masukkan sedikit garam dalam air dan rebus telur dalam bekas jaring tadi.
Kupas Telur Cara Mudah
Jika ingin mendapatkan permukaan telur yang licin, anda hendaklah merendamkan telur yang sudah direbus kedalam air sejuk dan biarkan telur itu sejuk. Kemudian anda boleh kupas telur tersebut dengan mudah.
Hilang Bau Dalam Peti Sejuk
Anda cuma perlu letak sekeping roti kosong dalam peti sejuk. InsyaAllah, hilang bau walau bau durian sekalipun.
Ok...nanti saya bagi lagi petua-petua yang saya ingat-ingat lupa kerana al maklumlah ada yang saya praktikkan dan ada yang tidak. Anyway, selamat mencuba.

2 comments:

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails