JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Wednesday, September 15, 2010

BERSANTAI DI TANJUNG MUAR

Salah satu tempat yang mesti saya pergi jika ke Muar adalah tanjung. Ianya terletak dibandar Muar sendiri bersebelahan dengan masjid besar / jamek Muar. Masa dulu-dulu, kawasan tanjung ni memang banyak tempat makan, tapi kemudian tempat-tempat makan itu di pindah ke gerai berhadapan dengan tanjung, berdekatan dengan jeti tanjung. Salah satu daripada keistimewaan tanjung adalah pemandangannya yang memukau. Pemandangan sungai Muar yang tenang, sekali sekala kedengaran bot peronda dan juga bot nelayan yang mundar mandir di sepanjang sungai Muar. Antara makanan yang menjadi kegemaran saya ditanjung adalah rojak dan  juga mee siput. Rojak nya ada kelainan sikit daripada rojak-rojak ditempat lain dan begitu jugak mee siput yang saya rasa memang originally datangnya daripada Muar, dicicah dengan sambal membuatkan terasa kesedapan mee siput tersebut. Tanjung pada waktu malam juga cukup meriah dengan kelihatan beberapa orang sedang memancing dan jugak ada pertunjukkan nyanyian jalanan daripada beberapa orang yang ingin memghiburkan pengunjung tanjung. Saya pasti bagi yang ingin menghirup udara segar serta angin sepoi-sepoi bahasa, pasti akan berkunjung ke tanjung pada waktu malam. 
Saya memang jarang pergi ke tanjung pada waktu malam tapi suka mengambil angin pada waktu petang. Ramai jugak pengunjung yang membawa keluarga mereka pada waktu petang sambil bersantai, ada juga yang bentang tikar dan open table.... kira open house raya tapi buat kat tanjung.

2 comments:

  1. A few times gak kita penah singgah sini..masa otw back blk KL dari Bt Pahat...
    Best gak skali-skala hang out sini...
    lalllalala!!!

    ReplyDelete
  2. yup...kalau kena masa, memang angin kat sana betul2 nyaman, cuma pasarana dia dah tak macam dulu, tapi still masih menjadi tumpuan orang ramai...

    ReplyDelete

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails