Custom Search

JomSantaiSekejap Followers

TRANSLATE OF OTHER COUNTRIES

 

Friday, August 27, 2010

KATA ORANG BENCI TANDA SAYANG

Benci tapi sayang - Gambar hiasan

Benar ke macam tu? Kalau dah benci, kenapa pulak ada sayang? Kalau asyik mendengar kata-kata benci, menyampah, tak suka, tak sayang, tak rindu… perlu ke kita terhegek-hegek menagih cinta daripada seseorang? Benci yang macam mana yang dikatogerikan sayang? Sekarang ni kalau marah sikit, kalau gaduh sikit.. panggg!!! Kat muka. Sayang ke tu? Merajuk sikit, marah sikit…terus ditinggalkan sorang-sorang..sayang ke tu? Nampak cakap dengan orang lain, mula cemburu terus naik ke dahi dan tak bercakap seminggu.. sayang ke tu? Benci tapi sayang…. Bunyinya macam kontra kan.
Bagi saya benci tapi sayang ni cuma scenario tertentu saja yang melibatkan kepada keadaan yang tertentu jugak…tidak semua situasi tu boleh kita kata benci tapi sayang. Manusia sentiasa menggunakan ayat benci tapi sayang untuk mengurangkan tekanan dan juga menenangkan keadaan dengan harapan ianya akan menjadi baik dan ketegangan dan kebencian itu hanya sementara dan datang dari tindakan terburu-buru atau terlalu marah dengan sikap pasangannya. Tapi jika terlalu acap kali perkataan benci timbul, terlalu banyak kali perasaan benci ada di hati…itu bukan benci sementara, bukan benci sayang, tapi memang kita sudah merasa benci…. Yang menyebabkan kenapa kita tidak merasakan ianya suatu kebencian adalah kerana komitmen dan masa yang telah mengikat kita secara mentality bahwa semua rasa benci itu adalah kerana sayang... biasanya kita sudah mampu menilai tahap kebencian seseorang itu dengan perlakuan serta perubahan yang berlaku, cuma kadang-kadang kita masih tidak mampu menerima kenyataan..Walauapa pun, sayanglah seseorang bukan dari rasa benci, tapi rasa kasih dan sayang yang keluar dari naluri dan perasaan dan kebencian hanya akan timbul jika hati kita diganggu dengan dugaan dan situasi yang tidak menentu... Kebencian hanyalah satu sikap, baik buruk kebencian itu terserah kepada anda untuk menilainya. Kata orang.... 

0 comments:

Post a Comment

Sambil Santai Minum Kopi,
Lain kali Komenlah lagi.

Related Posts with Thumbnails