JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Tuesday, August 31, 2010

INGAT RAMADHAN, INGAT ZAKAT

خذ من امولهم صدقة تطهرهم وتزكيهم بها وصل عليهم ان صلأ تك سكن لهم والله سميع عليم


“Ambillah zakat dari harta mereka, guna membersihkan dan menyucikan mereka, dan berdoalah untuk mereka. Sesungguhnya doamu itu menumbuhkan ketenteraman jiwa bagi mereka. Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (At-Taubah: 03)
Ehsan google
Setiap kali Ramadhan menjelma, setiap kali itulah kita sebagai umat Islam harus mengeluarkan zakat fitrah sebagai menjalankan kewajipan kita bagi membantu golongan yang kurang mampu dan miskin. Bukat setakat kita menjalani ibadah puasa semata-mata kerana kena ingat, bulan Ramadhan penuh dengan pelbagai keberkatan, penuh dengan gandaan pahala dan penuh mulia disisi Allah... Saya tulis ni pun sekadar untuk mengingatkan diri sendiri jugak, sambil tulis tu terasa jugak insaf. Semuga saya dan anda semua mendapat keberkatan dibulan Ramadhan ini.
Dimana-mana, anda boleh bayar zakat
Bagi yang tidak mengetahui, secara umumnya definasi zakat adalah bahagian tertentu dari kekayaan yang Allah perintahkan untuk dikeluarkan dan diberikan kepada yang berhak (mustahiq). Disebut pula sedekah seperti dalam firman Allah di surat At-Taubah ayat 60. Yang dimaksudkan sedekah dalam ayat itu adalah zakat wajib, bukan sedekah sunnah.
Saya pasti jika anda berjalan-jalan di bazaar Ramadhan, pasti ada petugas-petugas / Amil-amil yang berkorban masa semata-mata bagi memudahkan kita membayar zakat tanpa perlu pergi ke masjid, walaupun sebenarnya dilakukan di masjid lebih afdal.... Anyway, Ingat Ramadhan, ingat zakat.

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails