Friday, July 23, 2010

KELEBIHAN BUAH MENGIKUT WARNA

Hari ni kita cakap apa kelebihan buah-buahan mengikut warna buah tersebut. Hari ni mood saya ok. Almaklumlah hari Jumaat. terasa macam dah nak weekend dah. Semalam masa on the way balik, saya ternampak orang jual buah rambutan. Ingatkan nak beli sekila dua tapi bila tengok orang ramai, cancel. Bila cakap pasal buah-buahan ni, apa kelebihan dan kesan dia dalam kehidupan kita terutama dalam mengurangkan berat badan secara semulajadi. Buahan dan sayuran memain peranan penting dalam mengurangkan berat badan...wahhh macam pakar fitness dalam The Biggest Loser pulak. Pendek cerita, kita saksikan apakah kelebihan buah-buah atau sayuran mengikut warna mereka.
Merah - Buah seperti anggur pink, tomato merah, lada benggali merah/red bell peppers dan tembikai merah mempunyai lycopene yang membantu menentang cancer paru-paru dan cancer prostate( ni cancer untuk kaum lelaki ) Buah tomato dalam tin juga boleh di ambil kira berkhasiat. "Redmummy" tak masuk ye..
Green - Yang ini banyak. Bayam, broccoli, kacang pendek dan panjang, bok choy dan apa sajalah yang warnanya hijau mempunyai lutein yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan stroke serta mengurangkan penuaan...emmm bila cakap pasal ni, sure lepas ni yang tak makan sayur, jadi peminat sayur pulak. Sayur hijau pekat ( atau hijau tua ) juga mempunyai tinggi folate dan vitamin B.
Orange - Carrots, Mempelam atau pauh, labu dan orange mempunyai beta carotenes yang boleh mengelakkan cancer paru-paru, sakit bahagian perut dan esophagus...
Putih - seperti cendawan, bawang dan pisang mempunyai anthoxanthins dan alicin yang boleh mengurangkan darah tinggi serta mengelakkan cancer perut.

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails