JOMSANTAISEKEJAP FOLLOWERS

Friday, July 30, 2010

5 LANGKAH ASAS KURANGKAN BERAT BADAN

Saya akan berkongsi dengan anda 5 langkah mudah bagaimana anda dapat mengurangkan berat badan anda:
1) Kalori adalah penting dalam hidup kita terutama dalam proses metabolisma badan tetapi kita hendaklah mendapatkannya bukan dengan cara meminum air berkabonat kerana ianya akan memudaratkan badan anda. Satu tin soda mengandungi 150 kalori. So anda hendaklah maintain kalori anda dalam 1800 - 2000 kalori sehari.
2) Buat senaman ringan 10 minit sehari. Senaman ringan setiap hari dapat memberikan hampir 50% impak kepada pengurangan berat badan anda jika di gabungkan dengan senaman biasa. Senaman jenis ini termasuklah berjalan, berenang, menggunakan tangga untuk ke pejabat atau apartment.
3) Jangan tinggalkan rutin makanan harian anda seperti sarapan pagi dan makan tenghari. Sebagaimana petua penurunan 1kg dalam seminggu sebelum ini, anda tidak di galakkan skip rutin makanan anda kerana sebenarnya jika anda skip, maka perut anda akan mula berasa lapar lebih daripada biasa menyebabkan anda akan mengambil makanan lebih daripada biasa. Anda boleh menikmati hidangan anda daripada 3 hidangan berat setiap hari kepada 5 hidangan ringan sehari.
4) Lebihkan makan buah-buahan dan antara buah-buahan diet adalah seperti oren, pears, beans, timun, beri, kacang peas, tomato...tetapi bukan kentang ye...di larang sama sekali.
5) Cukup tidur. Saya rasa ini adalah langkah yang paling penting dalam mengurangkan berat badan kita iaitu tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari atau 10 hingga 12 jam bagi mereka yang masih muda. Tidur dapat memberikan kesegaran dan ketenangan kepada badan kita.

No comments:

Post a Comment

TerimàkàŚih di àtàŚ komen-komen àndà.
Śemugà ŚentiàŚà cerià dàn Śàlàm Śàntài

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails